lørdag, september 06, 2008

Livsnyderen om at være ene høne i kurven

Sidste fredag var os piger fra afdelingen samlet her hos mig. Vi var hele 8 personer - men så var det også inklusive en, som er rejst fra firmaet for nylig.

Vi er nemlig ikke så mange tøser i afdelingen. Under 10, faktisk, ud af de 35 stykker afdelingen tæller.

Hen på aftenen spurgte en af de andre mig: "Synes du ikke nogen gange det er lidt træls at være den eneste kvinde i dit projekt?"

.......!

Tilsyneladende ikke - for jeg havde faktisk ikke tænkt over, at det var det, jeg var. Altså, selvfølgelig vidste jeg det godt. De er ikke specielt feminine, drengene i projektet. Men jeg har aldrig tænkt over det som et problem, eller noget specielt.

Jeg har før arbejdet i grupper, hvor jeg var den eneste af hunkøn. Jeg arbejder jo trods alt i en ret mandsdomineret branche. Og min erfaring er denne: Der er nogen mænd, der er lette at arbejde sammen med. Der er nogen der er lidt mere besværlige. Der er nogen jeg umiddelbart falder i hak med, og nogen, jeg er knap så kompatibel med. Men de fleste er søde og rare, når jeg lærer dem lidt bedre at kende.

Og nøjagtig det samme gælder de kvindelige kolleger, jeg har.

Så her kommer det sidste nye - fra Livsnyderen - i "Mars og Venus"-debatten: Mænd er mennesker. Kvinder er mennesker. Det behøver ikke være så vanskeligt.

Måske skulle jeg skrive en selvhjælpsbog. Den kan måske nå julehandlen 2009...

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ganske enig. Også i sidste paragraf! :-)

Det er ikke så mange situationer hvor kønnet er den mest afgørende egenskab ved det andet menneske :-D

Lizelotte sagde ...

Nej vel? Jeg siger ikke at kønnene er ens - for det er de heldigvis ikke - men jeg tror de personlige forskelle er meget mere væsentlige end de kønsbestemte...

Anonym sagde ...

Jeg kunne ikke være mere enig. Men du ved nok, det giver tryghed at smide mennesker ind i sådan nogle kategorier. Så ved vi, hvor vi har hinanden (tror vi). Ligesom med danskere, indvandrere, børn, gamle mennesker osv. Faren er, når nogle falder lidt ved siden af kategorien, og vi begynder at pege på dem og stemple dem som forkerte.

Mona sagde ...

Det er jo forskellighederne, der gør det hele spændende - vel at mærke dem mellem MENNESKER og ikke bare mellem KØNNENE!

Så jeg kunne ikke være mere enig.

Og bogen - den glæder jeg mig til at læse :-)

Lizelotte sagde ...

Sussie, det er praktisk at have kasser og kategorier til ting. Men man skal passe på ikke at gøre det mere firkantet og besværligt end det er...

Lizelotte sagde ...

Mona, du skal få et signeret eksemplar! ;)