søndag, april 23, 2006

Bog-meme

Har hos Dana set en ny bog-meme, som jeg hermed helt uopfordret vil kaste mig ud i.
Jeg holder nemlig meget af bøger.

Spørgsmålene og svarene er følgende:

1. Hvilken bog har betydet mest for dig? Enten som læseoplevelse eller 'aha'oplevelse?

Jeg har læst MANGE bøger, men den, der popper op, er Tolkiens Ringenes Herre.
Jeg læste den første gang som teenager, og har efterfølgende læst den mange gange. Den er smuk, lang og river mig helt væk fra hverdagen. Det er min oplevelse, at jeg får noget nyt ud af den, hver gang jeg genlæser den.
På 2. pladsen kommer nok Peter Høegs De måske egnede.

2. Hvilken genre læser du mest? Romaner, krimi, biografier, digte, eller noget helt femte?
Jeg læser en del krimier, fordi det er godt foreneligt med min travle hverdag. Jeg læser dog også meget gerne andre slags romaner - bl.a. er Isabel Allende, John Irving og Stephen King og Peter Høeg at finde blandt mine favoritter - jeg har nok en udpræget svaghed for magisk realisme.
Jeg elsker også god Science Fiction - især Isaac Asimov og Arthur C. Clarke.

3. Hvilken bog læste du sidst?
Økseskibet af Jens Henrik Jensen. Den var ikke særligt god - hovedpersonen holder bare ikke. Sådan går det nogen gange, når en mand forsøger at skrive om en kvindelig hovedperson.
Før det læste jeg Henning Mankells Dyb - en meget psykologisk og lidt mærkelig bog. Men den er hos mig endnu, så jeg tror den er god. Jeg er nok nødt til at læse den igen om ½ års tid.

4. Hvilket køn er du?
Ufornægteligt hunkøn.

Jeg vil opfordre Ella, Helle og min bedre halvdel, Bruno, som ikke har egen blog (men han må låne min :-) til at tage memen op.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tak for udfordringen Lizelotte - jeg tænker lige ;-)

Lizelotte sagde ...

Velbekomme, Ella ... jeg glæder mig :-)

Anonym sagde ...

Også tak herfra. Jeg tager udfordringer op - mere senere ....

PS. Lizelotte: i dag 75 km. med 29,7 i snit. "I'm one of the Boyzzz". :o)

Lizelotte sagde ...

Du er for hård, Helle. .. jeg kom ingen steder i dag - vågnede kl. 9.15 ... og så blev jeg enig med mig selv om at huset, haven og konfirmationssangene krævede min opmærksomhed.

Anonym sagde ...

Åhhhh - nævn ikke ordet "have". Min dårlige samvittighed!!

Lizelotte sagde ...

hehe .. jeg ku' passende sige: nævn ikke ordet træning.... *GG*

Bruno sagde ...

Så har jeg taget mig sammen, lavet en blog og skrevet indlæg til dette.
http://transalp2008.blogspot.com/
BRuno

Anonym sagde ...

Skøn bog meme, måske jeg må låne den?

Jeg er selv bogelsker af 1. grad!!

skøn blog iøvrigt....

Lizelotte sagde ...

Hej New Yorker - velkommen til og tak. Naturligvis må du nuppe bog-memen....