fredag, oktober 01, 2010

Den stramme livsnyder :D

Igår var jeg ved kiropraktor - og det endte med at jeg nu skal prøve noget helt nyt!!

Jeg har de seneste måneder bøvlet med min lænd. Det startede sidste år i august, hvor jeg fik problemer med at løbe, fordi jeg fik ondt i baglåret og op i ballen/hoften - ondt nok til, at jeg ikke kunne løbe.

I starten af 2010 begyndte jeg langsomt at træne mig op igen, og har været oppe og løbe rimeligt stabilt - men det var ikke godt. Min lænd føltes låst, og smerterne i baglåret kom og gik.
Massøren på arbejde var først optimistisk ("Det skal vi nok få has på") og måneder senere rystede hun bare på hovedet og forstod ikke hvordan alle mine muskler kunne nå at låse fast på en uge.

Hun ville gerne lege kiropraktor på mig, men jeg synes ikke hun helt havde styr på det, så jeg gik til en rigtig en af slagsen her lige før sommerferien.

Vibeke, som er en dygtig og sød dame, har fået lidt bedre styr på det. Jeg løber stadig ikke, men jeg kan gå uden at føle at min lænd føles låst og benene tunge.

For at dække mit motionsbehov spinner jeg, går til zumba 1-2 gange om ugen og styrketræner. Især styrketræningen tror jeg på. Jeg tror mange af mine problemer kommer fra mit stillesiddende arbejde, og styrketræningen forebygger og modvirker og støtter. Det er dødsenskedeligt, men jeg ser det som noget nødvendigt på lige fod med at børste tænder.

Igår, da jeg som sagt var hos kiropraktor, spurgte hun hvad jeg laver motionsmæssigt. Hun grinede af mig, for efterhånden kender hun mig - og så sagde hun: "Du kan godt lide det der styrkebetonede, ikke?"

Og hun har evigt ret. Jeg går målrettet efter noget, hvor jeg kan bruge min muskelstyrke og tonse der ud af, og komme til at svede rigtig meget. Det der feminine noget med koreografi har aldrig været mit store nummer - jeg er simpelthen en fjums til det, selvom min periode med mavedans og nu zumba har rykket lidt ved min tiltro til egne koordinations-evner.

"Du skal gå til yoga," sagde hun "for de der store, stramme muskler skal spændes ud." Og ja, jeg har nok en muskulatur som er dimensioneret til en god, solid bondepige. Hvilket jeg jo genetisk set også er. Dermed er hun enig med den fys jeg gik hos, som mente min fysik havde egnet sig fint til at jeg skulle have været skovhugger (??!!) eller håndboldspiller (ærgrerligt jeg kaster som en tøs).

Men nu har jeg kastet et blik i holdoversigten hos Dansk Fitness, hvor jeg slår mine trænings-folder, og har fundet ... tadaaa! ... et yogahold! Så nu glæder jeg mig helt vildt til mandag, hvor jeg skal ud og strække mig igennem - og prøve noget nyt.

Men i formiddag vil jeg ud og styrketræne. Jeg har nemlig snuppet mig en spontan feriedag - der skal trænes, ordnes lidt vasketøj, og bages en lækker bolle til i eftermiddag, når Bruno og ungerne kommer hjem.

2 kommentarer:

Johnnie sagde ...

Stramme baller er jo ikke nødvendigvis hvad det er opreklameret til :-D

Hvad jeg læser minder mig om piriformis-syndrom. Uden at være fagmand, har jeg dog haft anledning til at interessere mig for emnet. Heldigvis dog ikke for min egen piriformis-muskel. Den ligger dybt inde i ballen, og kan ved at klemme på iskias-nerven give smerter ned i låret. Den er svær at få fat på, og med et solidt lag "bondepigemuskler" er den "godt afskærmet" mod forsøg på massage...

Så jeg synes at udstrækning (Yoga eller andet) lyder særdeles fornuftigt, og der findes øvelser som er fokuseret mod netop at "få fat" på piriformis-musklen.

Prøv evt. en Google søgning på piriformis udstrækning, eller noget i den dur - om det er noget der lyder rigtigt.

LIzelotte sagde ...

Umiddelbart lyder det ikke som piriformis syndrom, jeg døjer med - ingen smerter i balden, og ingen smerteudstråling derfra. Det har primært været hoften (der er en sene eller muskel der går fra toppen af hoften og på ydersiden af benet hele vejen ned under knæet), lænden og baglåret jeg har mærket.

Men øvelsen ser god ud, og kan måske generelt afhjælpe spændinger i baldemusklerne.

Jeg synes de virkelig svære muskler at få afspændt ordentligt er "mørbraderne" op langs rygraden og i lænden. Men det satser jeg på at kunne lære mere om til yoga.