fredag, oktober 13, 2006

Dagens tekst

...er ikke religiøs i sin natur.

Jeg er ikke Lars Lilholt-fan. Men sidst i 80'erne lavede han et par gode albums, og nogen af teksterne var lige i øjet.

Denne maner til eftertanke og kan være til trøst. Den hedder "For at tænde lys" og er fra albummet "En gang drog vi ud".


For at tænde lys

Der er en tid til at tale
en tid til at tie
en tid til at græde
over en vi ku' li'
der er en tid mest til latter
når venskab fornys
jeg tror at vi er her
for at tænde lys
tænde lys
for hinanden

Der er en tid til at kæmpe
en tid mest til leg
en tid er vi sammen
en tid hver for sig
en tid må vi vente
når sejlene sys
jeg tror at vi er her
for at tænde lys
tænde lys
for hinanden

Vi slår op vore øjne
og begynder at se
alt det vi troede var ukendt begynder at ske
vi så vi var nøgne
når nætterne kom
alt det vi troede var sikkert gisner vi om

Der er en tid til at tale
en tid til at tie
en tid til at græde
over en vi ku' li'
der er en tid mest til latter
når venskab fornys
jeg tror at vi er her
for at tænde lys
tænde lys
for hinanden

9 kommentarer:

Lene sagde ...

Den gad jeg godt at høre, har været til én Lars Lilholt koncert, men mindes ikke lige den her. Han har da vist været inspireret af Prædikerens bog. Det er en smuk tekst.

Anonym sagde ...

Åh det gør jeg - jeg elsker den tekst. Jeg fik kuldegysninger når den blev spillet i skovdalen :-)

Anonym sagde ...

Jeg kender ikke den sang, men teksten er da ufattelig smuk!

Lizelotte sagde ...

Jeg tror "Engang drog vi ud for at slå tiden ihjel" kom i 1989. Der var lige et par albums deromkring som jeg synes var gode.

Lene, jeg er ikke tilstrækkeligt bibelkyndig til at vide, om det er prædikerens bog, han er inspireret af - selvom jeg har læst en del i bibelen, meget af det er jo fin litteratur.
Men det har også slået mig, at der er højtid på den gode måde i teksten.

Anita, melodien er faktisk også god...

Lene sagde ...

Bibelkyndig er jeg heller ikke, men den tekst bliver brugt mange steder, så jeg slog det op:Alting har en tid... en tid til at fødes, en tid til at dø.... en tid til at græde, en tid til at le......en tid til at tie, en tid til at tale. Kan du se, det må have været hans inspiration

Lizelotte sagde ...

Ja, det lyder sådan. Smukt er det ihvertfald.

Anonym sagde ...

Jeg kan også godt lide den :-)

Anonym sagde ...

Lige som dig er jeg heller ikke Lars Lilholt fan. Men denne her tekst ramte mig lige på stedet. Måske på grund af min fars sygdom, måske på grund af en tidligere kollega, nu "bare" venindes kvaler, eller måske bare fordi teksten er god (og med guddommelig inspiration ser det ud til).
Tak for et godt øjeblik.
Måske man skulle bookmarke indlægget, så det er lige til at sidde og være eftertænksom til.

Anonym sagde ...

Det er Prædiekerners Bog kapital 3 vers 2-4 hvis jeg ikke tager meget fejl, det er i hvert fald rundt regnet deromkring.. Så ham i Den Fynske Landsby i fredags! Så godt!