torsdag, november 29, 2007

Tandlægeskræk

Jeg har skiftet tandlæge.
Igen.

I den tid, jeg har boet i Fredericia, har jeg haft adskillige tandlæger.
Den første var egentlig meget troværdig. Indtil hun langsomt blev mere og mere alternativ. Pludselig var flourtandpasta det rene gift - faktisk er flour iflg. hende et affaldsstof fra den amerikanske våbenindustri, som de fandt på at putte i tandpasta. Jeg fik aldrig rigtig fat i om det var en konspiration eller hvad.

Hun snakkede også meget om strøm i tænderne og hjertesygdomme. Alt det kunne jeg nok have levet med, hvis ikke det var fordi jeg oplevede at priserne steg voldsomt - måske skulle jeg finansiere hendes auralæsningskurser også? Jeg ved det ikke.

Siden da har mine tandlæger skiftet. En var hårdhændet - og jeg havde på fornemmelsen, at jeg sponserede deres skiferie LIDT for meget. Der var nemlig ALTID noget i vejen, som det var en god ide at reparere - og sådan plejede det altså ikke at være.

En overgang gik jeg til tandlæge i Flensborg - lidt i protest mod de horrible danske tandplejepriser.

Rar mand, i øvrigt, som i øvrigt fortalte mig, at han syntes det danske tandlægesystem var den rene pengemaskine. Han bekræftede lidt det, jeg havde på fornemmelsen - at der bliver lavet utroligt mange dyre og unødvendige eftersyn, tandrensninger og reparationer. Han mente, at når man som jeg har rimeligt problemfrie tænder, var det rigeligt at gå til tandlæge, når der var noget i vejen.

Ham kunne jeg sagtens have fundet på at fortsætte hos. Han var nemlig både dygtig og billig, og Bruno fik lavet et par 3-leddede broer til en pris der var ca. det halve af, hvad vi skulle have givet hos vores gamle tandlæge.


For nylig knækkede der et lille stykke af en gammel plombe. Det har irriteret mig lidt, men jeg ville IKKE hen og understøtte min gamle tandlæges juletur til Østrig, og jeg ville gerne slippe for transport retur til Flensborg. Så jeg så mig om på nettet, og hørte mig lidt for.

Så fandt jeg ham her, som jeg har besøgt i dag. Han har en alternativ prispolitik - man får, hvad man har brug for (og ikke mere), og man betaler så også kun for det.
Han pudsede min plombe til, kommenterede med en yderst charmerende fransk accent, at jeg har fine tænder, og så efterså han ellers det hele.

Gæt hvad det kostede.

131 kr.

Jeg kan simpelthen ikke huske, hvornår jeg sidst er sluppet så billigt ud fra en dansk tandlæge. Så jeg besøger nok Christophe igen, næste gang jeg skal til tandlæge.

Er der andre end jer, som oplever mistillid til tandlæger? Føler, at I er en malkeko, tandlægen gerne vil vride penge af - mest muligt, helst? Har I nogen sinde haft mistanke om, at I fik lavet unødvendige tandrensninger og reparationer? Eller bare følt, at det var uhyggeligt høje priser?

Eller er jeg den eneste?

4 kommentarer:

Susan sagde ...

Du er bestemt ikke den eneste. Jeg var saa heldig at mine foraeldres tandlaege gennem mange aar kendte en god tandlaege i Koebenhavn, saa ham brugte jeg al den tid jeg boede der og Christian brugte ham ogsaa.

Her har det vaeret lidt svaerere, vi proevede en for 3 aar siden og hun var bestemt en pengesluger. Stor fin klinik, mange ansatte,hver med sin lille speciale. Noej hvor skulle der goeres meget og hun proevede at saelge alt muligt ekstra til os. Desuden skulle vi komme igen og igen for at faa gjort noget saa simpelt som at faa renset taenderne. Det afskraekkede os en del.

Nu har vi fundet en tandlaege som bare er sig selv, anbefalet af en god veninde. Hun er god til boern (her har man ikke skoletandlaeger), hun er frisk, flink, soed, aerlig og dygtig og aller vigtigst, hun er ikke en pengesluger. Christian har ret daarlige taender og en tandlaege kan hurtigt se $$$ naar han aabner munden, men hun anbefalede ikke at faa lavet det dyreste, men det vigtigste. Til mig anbefalede hun ogsaa det mest praktiske fremfor det dyreste.

Hende holder vi fast i, ogsaa selvom hun helst vil se os hvert halve aar - det kan vi jo selv straekke som det passer os, hun tvinger os jo ikke.

Lizelotte sagde ...

Susan, det er altså ikke bare her, at tandlægerne sætter tommelskruerne på :-(

Men godt at I har fundet en god tandlæge - jeg ved at de findes, og håber meget på at jeg bliver glad for min nye...

Mona sagde ...

De findes også på djævleøen, de gode tandlæger!
Selv havde jeg i mange år tandlæge i Solrød - men efter vi flyttede til Valby, blev jeg til sidst træt af at køre ned til hende, selv om jeg var glad for hende (hun var nemlig heller ikke en pengemaskine).
Her i Kbh. har jeg fundet en der har åbent til 20 om aftenen ... og som kun vil se mig en gang om året til en (nødvendig - det kan jeg godt mærke) tandrensning. Jeg har "betontænder" - der er sgu aldrig noget andet i vejen ... har kun 4 bittesmå plomber i hele mit tandsæt ... så derfor er tandlægen og jeg enige om det lange interval mellem besøgene.
OG ... det er en tandplejer der undersøger og renser tænderne, tandlægen kigger bare lige ind og spørger om der er noget hun skal se nærmere på. Tandplejere skal have mindre i løn end ditto-læger - ergo er prisen også lavere!
Jeg får taget et røntgenbillede hvert 3. år eller sådan noget - for at være sikker på at der ikke sidder og gemmer sig noget, der kan blive meget grimt! Den investering vil jeg gerne gøre.
Så - skulle du få den fæle tanke at flytte herover - så kan jeg anbefale Tandlægerne ved Søerne!

Tina - omme i London sagde ...

Du har bare saa evigt ret. Noget jeg ikke forstaar er hvorfor man skal give penge for at gaa til tandlaege med ikke for at gaa til laegen der passer resten af kroppen. Maerkeligt - meget maerkeligt!