onsdag, januar 19, 2011

Livsnyderens ode til lejet

Hver aften når jeg lægger mig i min seng, glæder jeg mig over den. Jeg har nemlig en helt fantastisk skøn seng :-)

Gennem årene har jeg haft mange senge. Da jeg var alene med Andreas, havde jeg en 3/4 vandseng, og den var jeg meget glad for. Så flyttede jeg sammen med Bodil og Kristians far - som ind i forholdet bragte en dobbelt udæmpet vandseng. Det var en mere blandet fornøjelse, for han var noget mere kuldskær end jeg, og når jeg skruede lidt ned for vandtemperaturen, skruede han op ;-)

Da vi fik børn sammen, røg den ud - som højgravid med bækkenløsning kunne jeg bare SLET ikke komme ud af den seng uden en fastmonteret kran. Så blev det til almindelige boksmadrasser, og det var heller ikke så tosset.

Da Bruno og jeg flyttede sammen, sov vi allerførst på et par ældgamle springmadrasser. Så noget af det første vi købte sammen, var en rigtig god 3/4 boksmadras med en god overmadras. Jeg var lidt skeptisk, for jeg syntes at en 3/4 seng var lidt lille. Vi købte også en dobbeltdyne - og den har vi aldrig fortrudt, for det er hyggeligt at man ikke er pakket ind i hver sin dyne, men ligger under den samme.

Jeg har dog døjet en del med skuldre og lænd. Og når jeg er øm, har jeg brug for at have plads nok at ligge på. Så gennem et par år agiterede jeg for en dobbeltseng - og det fik jeg sidste sommer, hvor vores 3/4 seng blev degraderet til gæsteværelsesseng. Til stor glæde for Andreas, som ofte har lånt vores gæsteværelse i ugevis om sommeren, når han har haft sommerjob på Coca Cola.

Nu har vi to boksmadrasser med en stor, fælles koldskumsovermadras. Da vi ikke vejer det samme, har vi forskellige madrasser, og aldrig i mit liv har jeg ligget bedre i min seng. Madrassen er blød på de rigtige steder og fast hvor den skal være det, og den har en speciel skulderzone. Når jeg ligger mig i min seng, er det som om den tager imod mig, former sig efter mig og støtter op omkring min ryg - det er skønt.

Lidt mere plads har det også været dejligt at få - og sengen er jo ikke større, end man lige kan stikke hånden over og nå den anden.

Det betyder utroligt meget, at man ligger godt i sin seng. Når jeg rammer madrassen om aftenen, er jeg ofte træt, og så er der intet bedre end at føle, at man lægger sig på en sky, som om man var en lille, træt basunengel. Den gode nattesøvn er fantastisk vigtig for livskvaliteten - din dag bliver faktisk tit så god som din søvn har været.

Så igen i aften vil jeg lægge mig på mit leje med et lille, tilfreds suk, og føle at livet er godt - fordi jeg har haft kræfter til at bruge mig selv træt idag, og fordi jeg nu kan ligge mig ned og hvile. Og fordi jeg ligger så pokkers godt i den seng :-)

4 kommentarer:

Pigen sagde ...

Åh Lizelotte :-) Så må du jo fortælle hvilken seng det er I har nu, for den lyder rar :-)
Her er vi også på udkig efter nye senge. Vi har en efterhånden udtjent 1,20m seng, den er lille i sig selv og har bestemt ikke været større de sidste par mdr., hvor baby Liva har sovet med os mindst et par timer hver nat (hun er dog flyttet i egen tremmeseng nu).
Har haft kig på IKEAs dyreste boxmadrasser, fordi jeg tænker at vi får noget for pengene der. Men gad godt få lidt input :-)

Lizelotte sagde ...

Hehe, Pigen, jeg kan ikke lige huske hvad den hedder ... måske er det en Jensen-madras, den er købt i en butik her i Fredericia som hedder Toft Møbler.

Mine børn har sovet på Ikea-boksmadrasser, de er faktisk ret gode :-)

Camilla sagde ...

Allerførst - jeg kom lige forbi, og sikken en skøn blog.

Dernæst - Hvor har du bare ret!
Jeg købte netop ny seng og madras mellem jul og nytår. Madrassen var testet flere gange, og jeg glædede mig til at sove i den!

Men, men, men.. Nu her snart to måneder efter er jeg stadig komplet radbrækket, når jeg vågner.
Æv! Heldigvis er der søvngaranti på madrassen. Så næste uge bliver den byttet til noget godt og velkendt.

Jeg vil også ligge på en sky som en lille, træt basunengel!

Lizelotte sagde ...

Camilla, tak for dine pæne ord om bloggen ... nu bliver jeg helt flov fordi jeg får skrevet ALT for lidt på den :)

Jeg håber du finder en bytte-seng, som er en træt basunengel værdig :)