fredag, februar 26, 2010

Forårsfornemmelser

I denne uge var jeg til skole/hjem-samtale med Bodil.

Hun går i 10. klasse nu, på en privatskole her i Fredericia, og hun har været rigtig glad for det. De gode karakterer har da også stået i kø - i en grad som vi ikke har oplevet, siden hun gik i 8. klasse på Friskolen.

Efter friskolen fulgte et ikke-vellykket ophold på en efterskole, som blev afbrudt i utide - vi fik en slidt pige hjem, som startede i en 9. klasse på en nærliggende skole. Det blev aldrig nogen succes - det var ikke skolens skyld, men Bodil var træt og brugt af det rodede efterskoleophold.

Karaktererne i 9. var temmelig elendige. Det kan ikke anbefales at skifte skole midt i et skoleår på den måde, men det var det eneste, vi kunne gøre.

I 10. klasse startede Bodil så der, hvor hun går nu. Det har været en succes fra starten, og det har holdt. Hun siger, at det er den eneste skole, hvor hun har gået i en klasse uden et defineret hierarki - og det nyder hun.

Og her i foråret har hun væltet sig i 10- og 12-taller.... på den her skole, som har altså et pænt fagligt niveau!

Skole-hjem-samtalen afspejlede dette. Min søde, dygtige, kloge datter fik så meget ros med sig. Lærerne der har set hendes faglige styrker - og set at hun er et unikt, stærkt menneske med sin helt egen stil.

"Jeg elsker dig, Bodil," sagde hendes engelsklærer. "Jeg er helt vild med din personlige stil."
Ord som "indsigtsfuld" og "kærlig" blandede sig med "højt fagligt niveau" og jeg kunne snart ikke være der for røde ører og svulmende hjerte.

Hvor er det dejligt, at min helt specielle datter har fundet sine ben i den grad - jeg håber bare, hun tager det med sig til næste år, når hun skal på hhx. Skønt at hun har overskud til at skinne, og lækkert at der er lærere, der kan se hendes kvaliteter.

Der har været sorger og bekymringer - og uendeligt mange glæder - ved at være Bodils mor. Og det er tider som den samtale, hvor jeg får bekræftet det, jeg altid har holdt fast i og troet på: at hun finder en retning og finder overskuddet til at bruge alle de lækre menneskelige og personlige ressourcer hun har.

You go girl!

1 kommentar:

Johnnie sagde ...

:-)

Hunsker hende også som en stærk og spændende personlighed, allerede da hun var lille ...