tirsdag, januar 28, 2014

Livsnyderen - ikke kold i bagdelen

Min mand og jeg bor i et skønt gammelt hus fra 1926. Delvis moderniseret, noget af det af os selv i de snart 6 år vi har boet her, noget var gjort inden vi flyttede ind.

En af de rare ting er, at der er toiletter på alle 3 planer - badeværelser i kælderen og på 1. sal. I stueetagen er der sådan et lille "skab" med et toilet og en lillebitte håndvask - meget praktisk.

I dette lille rum er der et vindue. Det sidder indvendigt på væggen, og åbner indad, og så kan det lukkes med en lille hasp. Udenfor er der murede "tremmer" - så udefra ses det som aflange åbninger i muren, ikke som et vindue.

Da vi skiftede alle husets vinduer, overså vi detteher primitivt haspede og ikke-termoglassede vindue. Med det resultat, at toilettet - som alene er opvarmet af en let underdimensioneret el-gulvvarme, og i øvrigt er et hjørne-rum med 2 ydervægge - er MEGET koldt om vinteren. Især når temperaturen dropper under 0. 

For tiden bruger jeg jo det her toilet en del - fordi jeg er hjemme. Og jeg har frosset, har jeg. Og nogen gange endda gået ovenpå for at tisse. 

Gennem flere år har jeg også foreslået diverse intelligente løsninger til min kære husbond, som behændigt har svaret henholdende - og ingenting er sket.

Men nu har jeg fået et frostfrit toilet - og her er opskriften på handy-kvindens eget lille isolerings-hack:

Man tager:

  1. en kasseringsværdig ekstradyne
  2. en genbrugs-plasticsæk
Herefter gør man følgende:

  1. Fold dynen i en passende størrelse, som passer i vindueshullet. Måske skal du lige prøve et par gange, for det skal passe rimeligt godt - hellere folde lidt for stort end lidt for lille.
  2. Stop den foldede dyne i plasticsækken
  3. Åbn vindue og indfør dyne i plasticsæk i vindueshul
  4. Luk vinduet og afvent at rumtemperaturen mirakuløst kommer over 12 grader celcius for første gang i 2 uger
  5. Nyd at der ikke formes istapper på din mås når du benytter toilettet.
På et eller andet tidspunkt bliver nogen vel træt af at se på en blå dyne i plasticsæk og får ringet til tømreren for at få et nyt vindue i. Måske bliver det mig - men skisme først når udendørstemperaturen bliver mere human, eller jeg ikke er hjemme til at fryse mens vinduet bliver skiftet!

Ingen kommentarer: