tirsdag, september 18, 2012

En sur gammel rødstrømpe taler ud

På Facebook florerer for tiden et "sjovt" billede, som hedder "Verdens korteste eventyr".

I sin enkelhed går det sådan her:

"Der var engang en ung mand, som spurgte en ung pige: Vil du gifte dig med mig?
Den unge pige svarede "Nej".

Og den unge mand levede herefter lykkeligt og kørte motorcykel, tog på fiske- og jagtture, spillede en masse golf, drak øl og whisky og havde penge i banken, lod toiletsædet være oppe og pruttede når han havde lyst.

Slut."

Suk, suk, suk.

Jeg bliver så træt når jeg læser den slags, for det er hverken kreativt, sjovt eller originalt. Jeg har det nemlig sådan, at hvis en vits er kreativ, sjov og original, må den godt være sexistisk (mod det ene eller det andet køn), racistisk eller andet der slutter på -tisk. For så er den jo SJOV, og så er der jo en pointe med den.

Trætheden bliver ikke mindre af at det er en cementering af den der trend med at parforholdet er en magtkamp, hvor kvinderne altid har overtaget over de stakkels, stakkels mænd.

En ting er, at det er ynkeligt, når mænd sætter sig op som ofre, der ikke selv formår at tage magten i deres eget liv og sætte præg på det parforhold, som man må formode at de frivilligt er gået ind i, og som de som sådan har ca. 50% af ansvaret for. 

Men jeg bliver da også lidt træt af at blive puttet i sådan en kasse der har klistermærket "Beregnende-og-sjovheds-dræbende-pengegrisk-kælling" solidt klasket på forsiden - - for er det sandheden, at kvinder KUN tænker på at få en mand i sine garn, så hun kan suge alle hans penge ud af ham, forbyde ham at have det sjovt og mentalt kastrere ham?

Og jo, jo, jo, jo, jo, jeg VED jo godt at det er "for sjov". Og at jeg er en kedelig party-pooper.

Men det ER jo ikke sjovt. Det er sexistisk agression kamufleret som en vittighed. Og det er næsten lige så sexistisk mod mændene (for de fleste af de dejlige, kloge og spændende mænd jeg kender, har sq for meget nosser til at lade sig "tæmme" på den ovenfor beskrevne måde) som det er mod os kvinder (der jo ret beset også er en slags mennesker, og som sådan lige så forskellige som mennesker er flest).

For det er ikke lige meget hvad vi griner af. Jo mere sådan en "sjov sandhed" bliver gentaget, jo mere cementerer vi nogle åndssvage myter om mennesker baseret på deres køn.

Så kald mig en gammel sur rødstrømpe, som bare får for lidt sex.
Bare jeg må fnise, når du gør det.
For jeg har jo ret.

6 kommentarer:

Kristina Juhl sagde ...

Jeg tror desværre også, at jeg kender et par af dem, der netop mener, at de har ret, når de poster den lille historie. Eller.. Ret er måske ikke det rigtige ord... Jeg tænker, de bare ikke har fundet den rette pige/kvinde i deres liv - og er temmelig misundelige på dem, der så har.
Jeg er ikke stødt på historien endnu, men mon ikke jeg godt kan gætte, hvem der vil poste den, når den kommer længere rundt i det danske Facebook-land?

Lizelotte sagde ...

Kristina, vi to ved nemlig at parforholdet slet ikke bør være sådan ... og jeg tror du langt hen af vejen har ret.
Jeg tror også nogen bare siger "tøhø" og poster den fordi de af en eller anden (for mig ukendt) grund synes, at den er morsom.

Og jo, man kan nogen gange forudse HVEM der poster den ... ligesom man også ved hvem der spammer ens newsfeed med nuttede hundehvalpe og indianske ordsprog printet hen over billeder af ulve og ørne og den slags...

Johnnie sagde ...

Jeg bryder mig heller ikke om den måde at tale på, når langt de fleste dog ganske frivilligt går ind i det med åbne øjne. Meget af det dækkes dog nok af dobbeltheden fra den gamle Frits Helmuth kærlighedssang "Hende, konen, kællingen, madammen".

Anonym sagde ...

Helt enig! Det er ikke sjovt...

Lizelotte sagde ...

Tjah Johnnie, nu havde Frits Helmuth jo også sin storhedsperiode i et andet årtusind .. nuff said!

Line sagde ...

Enig, enig, enig! :)