mandag, april 09, 2007

Skovtur

Jeg har været på en herlig skovtur i dag.

Egentlig havde jeg planlagt en cykletur - mig og min canyon, ud i det blå. Men jeg synes egentlig, at jeg fik blæsevejr nok for en uge eller to i fredags, og da himlen oven i købet så skummel og bly-agtig ud, synes jeg måske, at løbeskoene trak lidt mere.


Jeg har ikke løbet et par måneder. Egentlig har jeg savnet det, men jeg ved også, hvor hård den første uge er, når man har været stoppet. Overskuddet har manglet - for selvom løb som anden motion giver energi og overskud, så skal der lige investeres lidt, når man starter op. For det er lidt hårdt.

Og så har jeg ventet, for jeg vidste et sted inden i, at der kom en dag, hvor løbeskoene nærmest af sig selv ville hoppe på mine fødder og trække mig ud og løbe.

P1010132

Det blev i dag. Jeg tog bilen over Lillebæltsbroen, for selvom jeg sagtens kunne have løbet eller cyklet derover, ville jeg have HELE løbeturen i skov, på blød bund, og jeg ved, at når jeg så er færdig, er jeg gennemblødt af sved, og så er en cykletur i stiv sidevind over broen k-k-k-kold....

Skoven er skøn lige nu - om et øjeblik eksploderer det hele i grønt. Der er blevet så varmt, at skovbunden dufter sødt og friskt, og fornemmelsen af skovsti under løbeskoene er noget af det bedste jeg ved. Og mod alle ods løb jeg rimeligt ubesværet og havde ikke den fornemmelse af gamle, rustne hængsler, som en første-løbetur ofte er.

Jeg modstod fristelsen til at strække løbeturen ud, fordi det gik godt, og holdt mig til den halve times løb, jeg havde bestemt mig til hjemmefra. Nu nyder jeg belønningen - ingen ømme knæ eller skinneben. Men en dejlig fornemmelse i kroppen.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er nu altså ret sejt lige at starte ud med en halv time.
Jeg er slet ikke op på en halv times løb endnu. Men du har jo også en god grundform fra cyklen.
Ja skoven er fantastisk lige nu og som temperaturerne er så blivre man ikke alt for varm af at løbe, snarere godt tilpas.

Anonym sagde ...

Godt løbet, Lizelotte. Jeg kan godt forstå, det er lidt svært at få tid til både at løbe og at cykle. I dag gjorde jeg begge dele :-) Cykelturen dog på almindelig menneskecykel og kun ned til en hæveautomat i bilens fravær, he he. Men det var en kold tur med blæst og småregn, der kan gøre små damefingre iskolde.
En god skovløbetur er så lige guf på en påskemandag efter en gæstepåske.
Nu kan vi starte hverdagen op med god samvittighed.

Lizelotte sagde ...

Carina, da jeg i sin tid startede med at løbe skiftevis løb og gik jeg 1 minut ad gangen - i alt i 16 minutter ... men grundformen er heldigvis bedre... :-)

Conny, det er nu ikke cykleturene, der har stået i vejen for mine løbeture, men lige så meget manglende energi :-( Du ser jo ud til at få løbet det du skal, heldigvis :-)