tirsdag, november 17, 2009

Livsnyder og demokrat

Jeg tror det var Winston Churchill der engang sagde, at demokrati er noget bras - men alternativerne er uendeligt meget værre.

Det er jeg enig i.

Og stort set enhver folkeafstemning - demokratiets stjernestunder - der, hvor vi som borgere går ned og gør det, som folk stadig dør for at opnå andre steder i verden, nemlig at stemme - de dage er i den grad festdage her i vores hus.

Vi skal huske - der er nogen, der er kæmpet og har betalt med frihed og med liv, for at vi idag har et demokrati. Og der er steder, ikke forfærdeligt mange timer i fly væk herfra, hvor ytringsfrihed og ret til at stemme IKKE er en del af livet.

Derfor festligholder vi sådan en tirsdag aften som idag. Den står på lækker mad og rødvin, og kan vi lokke hjemmeværende unger ned i sofaen for at følge med i optællinger og resultater, så gør vi det - det giver en sund og fornuftig snak om demokratiet, og de pligter der følger med rettighederne. Normalt få vi kiks og ost ... men det er mavedans og mtb-by-night-dag, så aftensmaden falder vældig sent, og derfor er lige det ritual droppet.

Jeg garanterer dog, at vi genindfører det, når vi skal have folketingsvalg.

Naturligvis har jeg afgivet min stemme. Det var ikke så svært. Der var to kandidater jeg vaklede imellem, men da Bruno fortalte at han stemmer på kandidat 1, måtte jeg jo hellere støtte kandidat 2. Så har vi fordelt det fornuftigt imellem os :-)

Jeg håber, at valget går efter mit hoved, men selv hvis det IKKE gør - så er valgdag stadig lig med festdag. Fordi der ER et valg - og fordi det er frit.

3 kommentarer:

Uden Relevans sagde ...

stemte på John Wagner sheriffen fra Sydhavnen...

Lizelotte sagde ...

Moffe, jeg er forundret over at du ikke selv stillede op for "Den irrelevante liste".

Manja sagde ...

Han er nu fra Amager... ;o)
Jeg gav ham en underskrift igen i år så han kunne stille op. Ikke fordi jeg havde til hensigt at stemme på ham, men fordi alle der overhovedet gider stille op da skal have lov til det!
Jeg synes det lyder som en rigtigt fed tradition I har i jeres familie! Den ligner den vi har i min egen familie :o)