fredag, oktober 16, 2009

Du bestemmer selv ...

Igennem efterhånden mange år har jeg været på kurser og læst bøger om selvledelse, selvudvikling og lignende ting. Og jo, der er meget pop.

Men der er også nogle sandheder, og nogle ting, som går igen i mange af de bedre koncepter.

En af de ting, som også Stephen Covey er inde på, er evnen til at gøre noget ved det, man har indflydelse på, og leve med det, der ligger uden for ens indflydelsessfære. En sandhed som jeg tidligere har hørt præsenteret i en lidt anden indpakning af Lisbeth Christensen (en foredragsholder som tidligere var sygeplejerske, og som har arbejdet med sundhed på amts/regionsplan), og en foredragsholder jeg ikke husker navnet på, men som på en Bankdata-dag fortalte os, at vi skal starte dagen med at vælge vores tilstand.

Og rigtig langt hen ad vejen er det altså rigtigt.

Man kan vælge at fokusere på, at vejret er dårligt, chefen er dum, ægtefællen trykker midt på tandpastatuben, benzinpriserne er for høje ... you name it, der er MASSER af ting du ikke kan ændre på ... og lade det ødelægge din dag.

Du kan også tænke:
  • Vejret. Jeg kan ikke gøre noget, men jeg kan flytte et andet sted hen, hvor der er et andet klima. Vil jeg det? Neeej ... jeg foretrækker at bo i Danmark, hvor vejret godtnok er lidt koldt og blæsende, men hvor min familie bor, og hvor vi har et godt socialt system.
  • Chefen. Han er dum - jeg skifter job. Eller ... måske er mit job så godt, at jeg vælger at leve med, at jeg ikke elsker min chef.
  • Ægtefællen. Vi tager en snak om den tandpastatube, eller jeg vælger at fokusere på, at min ægtefælle jo er ganske vidunderlig på alle mulige andre punkter...
  • Og så videre.....

Det er lidt det samme ... at vælge om glasset skal være halvt fuldt eller halvt tømt ... som når du vælger at tro på, at din dag sikkert bliver god. At gå den i møde med et smil. At regne med, at det du møder, er godt. At have valgt, at din dag skal være god.

Det er faktisk ikke pop, men bare sund fornuft. Ikke altid let, men muligt på langt de fleste dage.

Man skal bare øve sig.

Ingen kommentarer: