søndag, juli 09, 2006

Disneyland

Lad mig sige det med det samme.

Legoland, Djurs Sommerland, Bon Bon Land, Disneyland .... det er ikke steder, jeg opsøger frivilligt.

For godtnok elsker jeg en vild rutchebanetur (flere loops, tak!), men jeg hader mylderet, plastikken, overpriserne og det over-konceptede. Jeg får stress af uopdragne unger som møver og ikke har almindelig kultur, og af ditto voksne.

Derfor får jeg myrekryb af reklamerne på TV for "Djurs - Sommerlaaaand!" (kan du høre jinglen for dig?) og "Det' skide skægt i Bon Bon-land!".

Bruno har det rimeligt meget på samme måde. Vi hader også tropiske badelande (GYS) og indkøbscentre (FØJ), så vi lever ret harmonisk ;-)

Trods det har vi i år besøgt Disneyland med Bodil og Kristian. Og det var faktisk ikke så slemt.
Der er mange flotte ting, og Torneroses Slot gik lige i hjertet på mig. Som barn havde jeg det Disney-hæfte, hvor historien blev fortalt i - og slottet, med de store mosaikvinduer forestillende figurer og situationer fra filmen (som jeg vist endda aldrig har set) vakte hele historien til live for mig. Det er suverænt den Disney-fortælling, som har betydet mest for min opvækst.

Og det var jo ikke så slemt. Især ikke, fordi ungerne var jublende glade og syntes, det var fedt.
Og sådan så lidt af det ud:

Æsel og børn
Drømmeslottet

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har det på samme måde med Sommerlande osv. Og jeg tør ikke engang prøve noget. Jeg bliver svimmel, bare jeg drejer 2 gange rundt om mig selv - så loops og karuseller? Nej tak!
Du er da ellers både til Bunky Jump og det der er værre! Det fik vi da set sidste år til Tøserunden.

Anonym sagde ...

JA Euro Disney er helt ok og man kan som voksen blive helt barn igen :-)
Jeg frygter vores årlige tur i Fårup sommerland mens vi er i Nordjylland på ridelejr i uge 31, men ungerne elsker det jo og så må vi jo pænt følge med.

Lizelotte sagde ...

Ja det sjove er jo, at jeg elsker de der rutchebaneture mv - men jeg bryder mig ikke om mylderet og det med at stå i kø... eller om det alt for "koncept-agtige".

Yrsa, jeg har ikke været i Fårup i mange år, men som barn var vi der hver sommer på skoleudflugt - og min gamle skole ta'r stadig derop hver sommer!

Anonym sagde ...

Puha ja alt for mange mennesker på et sted kan også give mig myrekryb og så den der lemming-mentalitet mig først mig først.
Vi tager gerne si tivoli, bon-bon land eller lignende en gang årligt men ikke i skoleferien og allerhelst på en hverdag for at undgå alt for mange mennekser.

Lizelotte sagde ...

Davs Carina - velkommen til.

Sjovt nok har vi oplevet, at Legoland (som er vores nærmeste forlystelsespark) er mindst overbefolket om lørdagen - for der er det skiftedag i sommerhusene!