Det er forbavsende, så mange trafikanter - cyklister såvel som bilister - der tilsyneladende ikke er klar over, at brede, hvide striber på tværs af vejen, med et dertil hørende blåt fodgængerskilt - betyder, at man skal holde tilbage, hvis der er fodgængere, som ser ud som om de har til hensigt at krydse vejen.
Jeg færdes meget som fodgænger, både fordi jeg bor tæt ved byen og det derfor er nemt og hurtigt at gå til butikkerne, men også som løber er man vel at regne som en art fodgænger.
Og det er godtnok tit, at bilister og cyklister gør ubehagelige tilnærmelser, når jeg krydser et af de stribede felter. Bilisterne tror tilsyneladende, at hvis de insisterer på at køre frem, så skal fodgængerne holde tilbage - og cyklisterne har åbenbart ikke et gear som er lavt nok, for det er simpelthen for hårdt at tage farten af cyklen og holde tilbage for en fodgænger... eller bare tage farten nok af, til at man som fodgænger kan nå over.
Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har løftet en sigende finger eller en "stop"-hånd til en bilist - cyklistern plejer jeg at fortælle "Her er en fodgængerovergang - det betyder du skal holde tilbage for mig" med så venlig en stemme som mulig.
Jeg tror de synes jeg er røv-irriterende, men det er bare ærgrerligt. Jeg har ikke spor lyst til at blive fræset ned af hverken cyklister eller biler.
Noget af det værste jeg har oplevet, var engang jeg selv sad bag rattet. Jeg kom til et fodgængerfelt på en befærdet indfaldsvej i en by, jeg engang boede i - og da der stod et par børn, holdt jeg tilbage, som man jo skal. Børnene var heldigvis ikke nået ret langt ud i feltet - da en lastbil kom hamrende bagfra, overhalede mig, og fræsede over fodgængerfeltet.
Hvis jeg havde været lidt kortere tid til at komme mig over chokket var jeg kørt efter det vanvittige menneske og havde slået tænderne ned i halsen på ham.
Hvad tænker sådan en bilist på?
17 kommentarer:
Undskyld! Må nok indrømme, at jeg som cyklist har det med at køre en lille smule alternativt. Jeg har jo altid noget helt vildt vigtigt, jeg skal nå, som ubevidst legitimerer, at alle andre selvfølgeligt skal vente på mig og ikke omvendt. ;)
Men plejer nu ikke ligefrem at køre folk ned. Stopper op ved fodgængerfelterne og holder for buspassagerer - men nok først i sidste øjeblik - og kunne nok iklæde mig lidt mere tålmodighed..
Skal nok blive bedre! Promis!
Tænker? Det tror jeg sgu ikke han gjorde ...
Men jeg er enig - fodgængerfelter og reglerne herom er ikke lige velkendte alle steder.
Belle, du er allerede tilgivet :)
Mona, det er nemligt enormt, som folk fortrænger de regler ;)
Hvad med de fodgængere, som ikke ved hvornår de skal holde tilbage for cyklister? Det er faktisk pænt irriterende, når man når til et busstoppested med en helle - der skal fodgængerne fandeme blive stående indtil diverse cyklister er væk, ellers ophæves alle vores spilleregler altså også! Og de må også gerne lige huske at se sig til højre inden de træder ind i mig. Tak.
Og jeg bor i København, cykler altid og ser det her fænomen hver eneste dag.
Jeg kender en, hvis mor blev kørt ihjel i et fodgængerfelt, på den måde, som du beskrev der med overhalingen. :-(
Jeg holder altid tilbage for fodgængere i/ved forgængerfelter. Jeg holder også fast på min ret når jeg selv er på gåben selvfølgelig med et øje på om bilerne holder tilbage, man har ikke meget sjov ved at have ret når først man er kørt ned.
Tilgengæld så irriteres jeg ufatteligt af forgængere som stopper midt i feltet når jeg er på vej, for som regel kan jeg tage farten af lige så det passer hvis de bare fortsætter, men når de stopper må jeg jo så også stoppe helt.
Jeg bør måske lige tilføje at det er på cykel jeg tager farten af, i bil standser jeg ;-)
Manja, jeg bor også i København, og har lært at det er vigtigt for liv og lemmer at se sig til højre, inden man træder ud af en bus (der hvor jeg typisk står af, er der ikke heller)!
Egentlig tror jeg gerne, cyklisterne vil standse, men det virker som om I altid liiiige tror I kan nå forbi, inden dørene til bussen går op :-).
Nu taler jeg kun for mig selv, og ikke alle de andre cyklister ;o) Jeg standser altid, hvis der ikke er heller. Det er røvirriterende, at folk ikke har fattet, at når der er heller, så er det altså os, cyklisterne, der har fortrinsret, og ikke dem. Derudover fortsætter jeg helt sikkert hvis bussen ikke er standset endnu - hvorfor skal folk stå og blomstre ude på cykelstien, når bussen ikke engang er nået hen til stoppestedet endnu?
Jeg har en gang fået stokkeslag af en gammel kost, der bestemt mente jeg burde kunne se igennem bussen (hun krydsede Gl. Kongevej et ureglementeret sted).
For nu at komme tilbage til Lizelottes egentlige emne, har jeg en mor der aldrig standser ved fodgængerfelter af den simple årsag, at hun engang har oplevet en person der overhalede hende - og slog en dreng på 7 ihjel. Og så tror jeg ærligt talt de fleste gerne vil vente et minut, fremfor at blive mast til mos under et dæk...
Manja, ingen tvivl om at busstoppesteder og cyklestier er en kedelig kombination.
Men din mors løsning er den forkerte, og den kan komme til at koste hende bøder en dag - og måske andre liv. Som fodgænger er det altså heller ikke særligt fedt at stå og vente laaang tid ved en overgang, fordi folk ikke respekterer den! Så går fodgængerne netop andre steder hen og passerer vejen ... og det tror jeg ikke er mindre farligt.
Min pointe er lidt den - at der er ikke en skid ved at have ret, hvis man dør af det, og man naturligvis skal passe rigtig godt på sig selv.
Men den mindst bløde trafikant skal ALTID ALTID ALTID vige for den blødere ... for Manja, hvor mange bilister har du hørt om er kommet til skade eller er blevet dræbt, fordi en fodgænger opførte sig ureglementeret i trafikken?
Jeg forstår ikke din harceleren her i tråden. Kan godt forstå din frustration, for det er altid irriterende, når andre ikke overholder trafikreglerne.
Men du argumenterer vildt og blodigt for noget jeg slet ikke har skrevet om.
At nogle københavnske buspassagerer dyrker fumlegængeri på cyklestien er vel ikke et argument for, at cyklister og bilister må køre som sindssyge hen over diverse fodgængerfelter?
For det første hverken harcelerer jeg eller argumenterer vildt og blodigt - for det andet synes jeg det er enormt relevant at diskutere laden og gøren i trafikken - fodgængere er jo ikke fejlfri bare fordi de er de blødeste.
Jeg argumenterer på ingen måde for at folk må køre vanvittigt, jeg er principielt enig med dig, men jeg synes min mors handlen er OK - og jeg kan ikke se hvordan det kan koste liv? Når folk bliver stående? Anywho, mine forældre bor i en pænt lille by, der er samlet set 3 fodgængerfelter og ingen lyskryds, så deres problem er relativt lille - man kommer max til at vente 10 sek. i deres by, og det kan jeg godt leve med.
Jeg går heller ikke ind for at man skal tage sin ret, the rest be damned - der er nemlig ikke en skid ved at have ret, når man er død.
Jeg ved godt du ikke har skrevet noget om det jeg oprindeligt skrev om, men jeg synes fodgængeres mangel på respekt OGSÅ har en vis relevans her - hvorfor vælger man at træde ud i et fodgængerfelt, hvis man er i tvivl om at bilisten stopper?
Jeg ved ikke om jeg kan formidle det intenderede...
Manja, jeg er jo enormt enig med dig - og plejer heller ikke at vade hæmningsløst rundt overalt. Så bare ikke at din kommentar havde den store relevans her i første omgang.
Forklaringen på, hvordan din mors kørsel kan koste liv, står faktisk i min kommentar: Hvis man som fodgænger oplever at der ikke bliver gjort plads til, at man kan passere vejen, bliver fodgængerfelter meningsløse - og så krydser man jo vejen andre steder. Med fare for eget liv.
Dette har dog mest relevans hvor der er meget trafik - det kan jeg godt følge.
Men regler er ikke lavet "for sjov" og til fortolkning. Uanset hvad man har oplevet.
Jeg er helt enig med dig i at regler ikke er lavet til fortolkning - men de bliver jo fortolket hver eneste dag i trafikken, med forskellige grader af held.
Jeg synes faktisk det er mere problematisk at mange fodgængere tror de har monopol på at være de blødeste og derfor automatisk har mere ret i trafikken, end at nogle folk ikke respekterer fodgængerfelterne. Sådan er vi jo så forskellige ;o)
Jeg selv mener fx også at cyklister bør have lov at dreje til højre for rødt, selvfølgelig med et øje for krydsende fodgængere og den trafik, der kommer fra den anden side, men jeg har også været vidne til 4 højresvingsulykker på 1 år, to med fatal udgang og der tror jeg bestemt noget af det kunne ændres ved at cyklisterne fik et lille forspring...
Nu skal jeg nok holde op ;o)
1) Ja - det gør de.
2) Ikke enig - fodgængere er de langsomste/blødeste, det giver dem naturligvis ikke ret til at opføre sig dumt men igen: har du set nogen bilister dø som følge af fumlegængeri?
3) Helt enig --- det er idiotisk at man som cyklist skal vente for rødt når man skal til højre!
4) Nej kom da endelig igen :D
Høhø - will do ;o) En lille rask diskussion om færdselsreglerne er aldrig af vejen.
Mine forældres investering i abonnement på/i Børnenes Trafikklub har for min søsters og mit vedkommende været en god en af slagsen, men tror de følte det var nødvendigt: vi er opvokset i Gladsaxe og der er pænt meget trafik, og selvom de har lært os mange af tingene selv, kan det kun være fornuftigt at supplere ;o)
Hvad angår de der højresving for rødt, ikke? Jeg forstår simpelthen ikke den politiske modstand, det må være tegn på at politikere ikke selv oplever trafikken og hvordan den glider meget nemmere, når man lige 'fortolker' loven lidt :D
Min oplevelse fra det forstadskøbenhavnske, omkring fodgængerfelter uden lysregulering, er at de reelt fungerer som steder der giver fodgængere lov til at krydse kørebanen, så længe de holder tilbage for bilerne. Det er usædvanligt at se biler der holder tilbage, med mindre fodgængeren faktisk er i bevægelse. Altså bliver tilstedeværelsen af striberne til en mindre væsentlig parameter for hvornår jeg krydser gader uden meget intensiv trafik. Altså krydse når der er plads, striber eller ej.
På cykel går det typisk nemt med at afpasse, så jeg uden at bremse ned kan undgå at genere krydsende fodgængere. At jeg så må være forberedt på hvad som helst ved stoppestedsheller er jo så en anden sag :-)
Så, Johnnie ... måske har de Københavnske fodgængere ræsonneret at det er sikrere at gå over der hvor der IKKE er fodgængerovergang?? ;)
Manja, lad os starte et politisk parti hvis hovedformål skal være at indføre højresving for rødt for cyklister! (I USA må biler faktisk svinge til højre for rødt, med mindre det er skiltet at de ikke må ... men der har de jo så heller ikke rigtig nogen cyklister ;)
Send en kommentar