mandag, august 17, 2009

Livsnyderen om at vegetere i grøntsagsafdelingen

Jeg kan godt lide at tusse rundt og købe ind i Føtex, den sidste time der er åbent sådan en hverdagsaften som idag.

Efter kl. 19 er butikken nede i tempo - og det er jeg typisk også. Maven er fuld af aftensmad, der er ikke en masse som skal nåes, der skal bare købes ind.

Dem, der er på job, er ved at begynde så småt at rydde op og gøre klar til næste dag. Der er langt færre mennesker i butikken end i "ulvetimen", og jeg kan gå der, helt zen, og stene mellem hylderne.

Tage mig god tid til at kikke på hylder med hårshampoo og brystholdere, filosofere over hvilken type tomater jeg har lyst til, og snuse i alle de rodekasser, jeg føler trang til. Stå lidt og nyde duften af alle de friske krydderurter (basilikum er og bli'r min favorit) og hvile øjnene til synet af de røde, gule og grønne peberfrugter.

Gad vide hvad folk, der møder mig, ser. En kvinde med hængerøv i de forvaskede jeans (man er jo gået i afslapningsmode på det tidspunkt) som med et småfjernt blik i øjnene driver for vinden ned mellem hylderne, og ind imellem stopper for lidt distræt at betragte en vare.

Når jeg når ned til kassen er jeg heeelt afslappet! Faktisk var jeg idag så mild og god, at jeg lod en mand med kun et par varer smutte ind foran mig i køen. Hey - jeg havde jo masser af tid!

Sjovt at der kun er et par timers forskel på en træls, stresset handle-oplevelse og så en totalt mellow indkøbstur.....

2 kommentarer:

Tina - omme i London sagde ...

Saa sandt som det er sagt. Jeg har det lige saadan. Jeg elsker at have god tid og fred og ro til bare at snuse. Grydeskeer kan jeg kigge laenge paa. :)

Lizelotte sagde ...

...kan lige se dig flyde fredfyldt rundt i Tesco.

Og ja .. grydeskeer er klart undervurderede i meditations-sammenhæng :-)