søndag, juli 22, 2007

Blå fest i moderens fravær

ADVARSEL: Dette indlæg er rent moder-blær ;-)


Mens vi var i Cevennes, indtraf den helt store begivenhed for min garder-søn.
Blå fest.

Jeg har aldrig hørt om det før - vi har ikke tradition for gardere i familien, men det er vist meget stort. Det er en fest for dem, der arbejder ved Livgarden - og det er med blå uniform til herrerne og gallakjoler til damerne.

Selvfølgelig var Kristina og Andreas med. Jeg har hørt meget om blå fest i løbet af foråret - og Kristina havde det helt store projekt i gang med en kjole, sådan en med flere lag og stivet skørt osv.

Om eftermiddagen gik garderne parade gennem Kolding by, og var bl.a. på Koldinghus, hvor Grev Ingolf sagde et par ord.

Andreas havde pudset knapper og strøget pressefolder (UDEN sin mor) - og resultatet var rigtig flot - er du i tvivl, er ham til venstre min unge:

100_1618

De fik fine nye hvide paradehandsker - dem, de har øvet eksersits med er rykket i stykker og tilsmudset af blod og andet godt - det lyder som hårdt arbejde.

100_1614

Om aftenen var der fest, først i blå uniform og galla, senere skiftede de til almindeligt festtøj. Her er Andreas og Kristina:

100_1658

Andreas' bedste buddy er fra Vodskov oppe ved Aalborg, og her hænger de ud i baren:

100_1647

De ser ret tilfredse ud!

Jeg snakkede med Andreas om søndagen - via sms. Begejstringen for festen, og den store oplevelse, det havde været, var nem at spore. Dejligt at det ikke blev en skuffelse - nu har de snakket om den fest siden april...

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er han en flot fyr vores lille A.

Lizelotte sagde ...

Ja ... han er for lækker :-)

Anonym sagde ...

Moder-blær eller ej - dét indlæg kunne mærkes i de små hår i nakken...
-men man er jo osse selv én - mor...

Du kan være stolt :)

Lizelotte sagde ...

Jah Lupo ... det er man jo... :-)

Anonym sagde ...

det er altså ret spændende at læse om sådan en fest, fra moderens perspektiv. (: - var alle klædt fint på i gallatøj ??

Lizelotte sagde ...

Hej Anonyme.

Jo, det tror jeg nok de var. Herrerne i deres blå uniform, og damerne i flotte kjoler. Jeg tror Kristina var i den "dressede" ende - nogen havde mindre formelle kjoler på.