torsdag, juli 05, 2007

Den lille forskel

Jeg ser lige på DR2, at den kontroversielle professor Helmut Nyborg er blevet frikendt for uredelighed i forhold til sin forskning - ja, lige præcis den, som i 2005 gav ham en del klø, fordi han udtalte at
  1. der er flere højt intelligente mænd end kvinder
  2. mænd er gennemsnitligt mere intelligente end kvinder

Hvorvidt han har ret eller ej, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Han uddyber i øvrigt i aften, at pkt. 1 bl.a. kommer af, at mænds spredning på intelligensskalaen er større end kvinders - der findes altså også flere dumme mænd end dumme kvinder. Hvor interessant kønsfordelingen for matematisk/logisk intelligens så lige er i den store sammenhæng, skal være usagt.

Den lille forskel, der virkelig morede mig i aften, var at den journalist, som på DR2 var vært ved en debat med bl.a. Peter Lund Madsen, blev ved med at kalde professoren Harald i stedet for Helmut.

Så kloge-professoren kom op til flere gange til at blive omtalt "Harald Nyborg".

Mon journalisten havde hjemme-forbedringer i tankerne - eller noget??

1 kommentar:

Mona sagde ...

ØV at jeg ikke så den debat med Harald ... undskyld Helmut ... Nyborg. Det ville have moret sprogspasseren i mig!

Men i øvrigt - hvor interessant er det lige, om mænd er bedre til matematik og logik end kvinder? Jeg kunne godt tænke mig at se, hvordan det ser ud på alle de intelligensområder, som Howard Gardner arbejder med. DET ville være spændende. - Og lur mig, om vi så ikke er nogenlunde lige kloge allesammen ... som gennemsnit betragtet.

Så har vi bare tilbage at bruge intelligensen til noget ordentligt (og at give hinanden - M eller K - lov til at gøre det). Men det er jo en helt anden historie!

God tur sydpå - jeg håber I får godt vejr dernede!!