torsdag, februar 12, 2009

Pigevenner

Jeg har ikke kontakt - sådan rigtigt - med de veninder, jeg voksede op sammen med. Der er heller ingen tilbage i min omgangskreds, som jeg har gået på gymnasiet med - og kammeraterne fra edb-skolen ser jeg primært på Facebook.

Sådan er mit liv - en konsekvens af, at jeg er flyttet mange gange, siden jeg var ung. Vokset op i Nordjylland, boet nogle år i Struer, gået i skole i Skive, boet i Aabenraa ... inden jeg slog rødder lige her, hvor Lillebælt er dyb og smal, og den lille by, som nu er min hjemby, ligger pænt ordnet med et gitterværk af parallelle gader indenfor de smukke, grønne voldområder.

Efterhånden har jeg boet her længe nok til at have venskaber, lige her i byen, som strækker sig mange år tilbage i tiden. Parvenner, venner som er mænd, og veninder. Pigevenner, om man vil.

Alle mine venner er vigtige dele af mit netværk. Jeg ved dog, at det nogen gange er fristende at glemme at pleje sine veninder - når man nu er i et parforhold. Så bliver det nemt sådan noget parvenneri, og det er ærgrerligt, når nogle af mine bedste og dybeste venskaber ER de der venindeforhold.

Så i år har mit nytårsforsæt været, at jeg ville give mine venskaber med andre kvinder bedre plads.

I tirsdags var jeg sammen med en af mine allerældste veninder. Lene og jeg har været venner siden 1991, hvor jg startede på Bankdata. I perioder har vi af forskellige årsager ikke snakket så meget sammen, men vi plejer altid at finde hinanden igen. Lene kan jeg snakke om ALT sammen med. Vi har det også skide skægt sammen, og kan regressere til omkring 16-års-alderen, f.eks. når vi udnævner "Bankdatas Bedste Bagdel". I det hele taget spænder vi over hele registret - fra de ting, der gør ondt og er rigtig svære at snakke om, og til totalt tøse-fniseri.

Klokken blev mange, og jeg var nødt til at ringe efter Bruno, fordi jeg havde fået for meget rødvin til at køre. Men hold op, hvor var det afsindig hyggeligt og dejligt - ren hårbalsam til sindets slidte spidser...

Det giver god mening at pleje sit kvinde-netværk, og der skal ikke gå meget længe, før Lene og jeg tøser den igen...

6 kommentarer:

Tina - omme i London sagde ...

Guuud, jeg vidste da ikke du havde Skiveroedder (uanset hvor korte). Jeg gik paa HF i Skive i 86-88, hvad gjorde du?

Lizelotte sagde ...

Tina, jeg gik på Edb-skolen - ude på handelsskolen. Det var fra 1988 til 1990. Fra 1989 boede jeg ude på kollegiet på Baldersvej sammen med Andreas ... han var en lille fyr dengang :)

Anonym sagde ...

Interessant indlæg om venner. Jeg kan sagtens genkende det med at huske at pleje venskaberne når man er i parforhold. Jeg bryder mig personligt ikke så meget om at konvertere veninde-hygge til par-middage, for jeg synes man glemmer hvad det var man havde sammen når man skal prøve at få de 4 personer, hvoraf nogle er mere fremmede for hinanden, til at tale godt sammen.

Lizelotte sagde ...

Trine Louise, nogen gange er det mere vellykket end andre gange. Og jeg synes helt bestemt man skal huske OGSÅ at pleje en-til-en relationen.

Nogen gange fungerer det til gengæld, og så er det faktisk også fedt ... bare på en anden måde - et supplement til venskabet med veninden.

Tina - omme i London sagde ...

He he - saa har du vidst gaaet hos den gode Erik Aggerholm. Min fars kammerat og en af mine bedste veninders far. :)

Lizelotte sagde ...

Tina, ham er jeg ikke sikker på, at jeg kan huske .....