søndag, februar 01, 2009

Welcome to my DARK side...

Livsnyderen har en mørk side ... meget mørk.

Jeg kom til at afsløre den overfor en kollega her for nylig, men jeg tror godt han kan lide mig alligevel ... han reagerede med mild undren, og et eller andet sted passer det måske heller ikke vildt godt med min easy-going natur, den her mørke side.

Den mørke side kommer bl.a. frem forbindelse med min træning. Den gør sig gældende i en nærmest analfixeret detaljefokusering, som ellers ikke præger min person. Der går skemaer i den ... i den grad ... især når der er et mål, jeg skal nå.

For det første har jeg et word-dokument - en tabel med 5 kolonner: Dato, planlagt km, km løbet, tid, kommentar.

Her har jeg nøje planlagt hvilke dage jeg skal løbe hvilket antal km - helt frem til 2. maj, hvor jeg gerne skulle gennemføre Lillebælt Halvmaraton. Men det stopper ikke der.

I iForms ruteplanner har jeg under min profil en række ruter opmålt - der er som regel ruter til en uges tid frem. Her kan jeg se hvilken rute, jeg kan vælge på et givent antal km - alt efter om jeg skal løbe en tur hjemmefra, eller om jeg skal løbe fra arbejde og hjem.

På motionsdagbogen.dk har jeg - under min dourun-profil - oprettet en motionsdagbog. Her registrerer jeg mine løbeture, med rute, hvilke sko jeg løber i, tid, gennemsnitspuls. Den beregner min snitfart osv for mig - og jeg kan kikke tilbage på løbetider mv. helt tilbage til 2003...

Så mine ture er registreret på km og mine ture på minutter og sekunder. Der er styr på det og system i det.

Hvad gør det for mig? Jo - når jeg laver det her, behøver jeg ikke bekymre mig for, om jeg nu når det antal km og den længde ture der skal til, for at kunne løbe 21,5 km. Og så tilfredsstiller det en sær lille indre bogholder, som godt kan lide at lave lister og tælle kolonner sammen :)

(At jeg også er en stor fan af mad- og aktivitetsplaner vil heller ikke komme bag på folk, der kender mig ... det sparer tid og bekymringer og hey! man kan jo bare lave om hvis det ikke lige passer den dag...)

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg bruger en forerunner. Den gør alt det bare ved tryk af start og stop. Cirka :)

Annie Fryd sagde ...

Jeg vidste DET!!! Der måtte være noget skummelt og odiøst ved dig Liselotte... Tænk at du ligefrem indrømmer det her på bloggen. Hvor pinligt er det ikke lige?

Anonym sagde ...

Sådan en "dark side" har jeg også. Jeg kører mine elektroniske træningskalendre i Excel - og jeg har 10 års cykeltræningsdata lagret på min computer ...

Anonym sagde ...

Uha, saadan en dark side har jeg ogsaa. Baade mad og motion bliver registreret :-D

Lizelotte sagde ...

Simon, en Forerunner står også højt på min ønskeseddel. Men den blev lige downgraded da jeg fik et pludseligt behov for en iPod.

Annie ... suk ... ja ... jeg er helt igennem skummel ... hvad bliver næste indrømmelse mon ikke??

Helle, bruger du dem så nogensinde til noget??

Fisker, pyha ... men det er rart at høre at jeg har lidelsesfæller ;)

Anonym sagde ...

Hvis jeg har skullet træne til et-eller-andet vildt, har jeg nogengange gået tilbage og læst, hvordan jeg greb det an ved tidligere lejigheder.

Nu er det længe siden jeg har trænet til noget vildt ... :-/

Nu gemmer jeg dem mest bare for sjov.