mandag, januar 15, 2007

Livsnyderens livredder

Logistik kommer til at fylde meget, når man er en familie på fem i alderen 10 til 48 år, med interesser og alt muligt andet.

Når man så ikke synes, at det sjoveste i verden er:
  • at stå over Brugsens køledisk kl. 16.30 og forsøge at tænke aftenens menu op
  • aldrig at have styr på hvem der er hvor hvornår
  • at hænge på alt husarbejdet selv
  • at spise det samme hver4. dag, fordi fantasien er dårlig der kl. 16.30 i Brugsen...

...så er gode dyr rådne. Eller også er Livsnyderens Livredder lige der på køleskabet...

P1020054

Nogen ryster på hovedet og himler med øjnene. Hvor er spontaneiteten? Hvad nu, hvis I slet ikke har LYST til at spise det, I har planlagt? (psst ... så bestemmer vi da bare om!!!)

For mig er ugeplanen FRIHED ... når vi har tænkt tankerne og lavet planen, er jeg fri for at tænke de tanker senere på ugen. Jeg kan købe ind til flere dage på en gang, fordi jeg VED hvad vi spiser i morgen.

Og ... på opgavelisten er der plads til at skrive forekommende opgaver ind. Dem der står, de bliver lavet, og nogen gange tager ungerne endda hinandens opgaver.

Her i huset er det en succes.

Men sådan går det måske, når en tidligere programmør og en logistikmand flytter sammen ;-)

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Vores er ikke helt så omfattende, men hver weekend sætter jeg mig ned og laver madplan, samtidig med at jeg lige skæver til kalenderen.
Det giver ro til at nyde dagen at man ved hvad der skal laves og af hvem.

Lizelotte sagde ...

Carina, jeg er helt enig. Hos os er det et virkeligt af-stressende og nyttigt værktøj...

Anonym sagde ...

Du har helt ret i, at det er afstressende, når man ved, hvad man skal købe ind.
Det er bare ikke afstressende at få tid til at/huske at lave den madplan - for det indebærer, at man kender de øvriges tidsplaner også, og de finder ikke umiddelbart ind i den kalender, jeg ellers har lagt frem midt på mellembordet (mellem køkken og alrum). DER ligger min udfordring!
Der, og så i ikke kun at vælge opskrifter med 25 eller flere ingredienser eller opskrifter, der tager over en time at lave til en hverdagsaften.
Flot plan, I har. Er det en opfotografering af en A4 - eller snyder billedet lidt?

Lizelotte sagde ...

Conny, det er såmænd bare en A4, men den ser godtnok stor ud på det nærbillede, jeg har taget.

Jeg laver som regel ugeplanen om søndagen, og det er faktisk kun Andreas´ (min ældste) hvis tidsplaner jeg ikke har kontrol over. Men eftersom han har aftenarbejde, er det til at finde ud af.
Jeg gør mig også umage for at vælge retter hvis kompleksitet og tidskrav svarer til travlhedsniveauet den dag - igår fik vi fx. brød, fordi vi røg ind og ud af huset som bier i et bistade...

Har i øvrigt set på mange "family planners" hos boghandleren, men ingen af dem var helt så gode som den, vi selv laver....

Anonym sagde ...

Lige en ting mere, der er en udfordring hjemme hos os: At få de navngivne personer til faktisk at udføre programsatte aktiviteter :-) Men der skal nok mere end bare en family planner til er jeg bange for. Fx udholdenhed fra moderens side.

Lizelotte sagde ...

Ja Conny ... man er nødt til at være lidt fast... :-)