torsdag, marts 16, 2006

Skolefest

I aften skal jeg til skolefest.

Jeg skal i 1½ time se på Lyng Skoles fremførelse af Bølle Bob, og derefter skulle jeg have siddet og forsøgt at konversere med nogen forældre, jeg ikke kender særlig godt, mens min yngste stæsede skolen rundt. Bodil vil nemlig hellere til rollespil end til skolefest.

Kristian er dog blevet sløj - han har ondt i halsen nu :-( - så vi har aftalt, at vi ser skuespillet, og så kører vi hjem igen. Han vil nemlig meget gerne se Bølle Bob.

Ærgreligt at han er sløj - men heldigvis er han ikke skuffet over at misse aftenen, for han har det altså ikke særligt godt. Og jeg må indrømme, at min nydelse ved sådan en skolefest er ret begrænset.

Jeg synes, at min exmand er vældigt hyggelig at være sammen med, men det er efterhånden snart 5½ år siden, vi flyttede fra hinanden, så det er begrænset, hvad vi har at snakke om ud over vores to fællesbørn. Og jeg har ingen tætte venskaber blandt den øvrige forældreflok, så fornøjelsen på min side ligger udelukkende i, at mine børn hygger sig.

Og selv om en mor gerne ofrer en aften for at få en glad søn, græder jeg da tørre tårer over at misse en skolefest.

I år er det endda den rene ferie - indtil nu har vi skullet til TO skolefester i samme uge, da Bodil og Kristian førhen skulle til hhv. "de små's" og "de stores" skolefester. Nu er Kristian en af "de store".

Jeg har mange forældre mistænkt for at fake. Det kan da ikke passe, at det kun er mig, der keder en vis legemsdel ud af bukserne, når jeg ser andre folks børn, som jeg dårligt kender, opføre et skuespil rettet mod børn. Herregud, de er da meget søde og sjove, men ligefrem at OPSØGE det .... Men man er jo nærmest en ravnemor, når man indrømmer, at man faktisk hellere ville hygge hjemme med ungerne, og at man gør det for deres skyld. Næh nej, man skal NYDE det - selv.

Okay ... jeg mangler et moder-gen der, eller også er jeg bare for ærlig. For jeg nyder det altså ikke særligt meget. Og jeg tør indrømme det.

Men derfor synes jeg alligevel at det er synd for Kristian. Og jeg ta'r da gerne en skolefest med, hvis det gør mine unger glade.

For jeg nyder jo, at de hygger sig... men i aften vil jeg smug-hygge mig lidt med, at vi er nødt til at skære festen lidt af ...

1 kommentar:

Lizelotte sagde ...

...del to af føljetonen:

10 min. inden vi skulle køre sagde jeg "Kristian - er du klar?"

Hvortil sønnen hævede sit feberhede blik og sagde "neeej mor, kan vi ikke bare blive hjemme?"

Han ER vist dårlig...