lørdag, august 11, 2007

Min by

Fredericia er et godt sted at bo.

Det ligger centralt i Danmark, og det ligger tæt på strand og skov. Byer som Kolding, Vejle, Middelfart, Odense og Århus ligger indenfor rimelig køreafstand - og så er husene ikke så farligt dyre her.

Det er dejligt at kunne køre til større byer - engang imellem er det fedt at se andre butikker og tilbud. Men ni gange ud af ti kan jeg sagtens klare mig med Fredericia.

Du ser ikke mig i koret, der ruller med øjnene og himler op om, hvor DÅRLIG en handelsby Fredericia er. Måske er jeg bare ikke særligt krævende :)

I går nød jeg gåturen rundt i midtbyen, efter jeg havde besøgt Lund+Lund. Jeg skulle købe den der fødselsdagsgave, og så havde jeg et gavekort fra mine bonusbørn, der brændte i tasken. Det skulle fyres af!

Midtbyen har gennem længere tid været under renovering. Vi har fået en flot ny rådhusplads (men ingen gjorde noget ved vores gyselige rådhus .. desværre), og gågaderne har fået nye belægninger og vandkunst og meget andet.

Water art in Fredericia

Inde på rådhuspladsen var der liv - der var sat boder op, og nogle fyre spillede swingende jazz af den gammeldags fodtrampende slags.

Jeg skyndte mig dog videre, for jeg skulle hen i taskebutikken. Min gamle hvide taske med disney-figurer sang på sidste vers (foret stak ud, og lynlåsen var dårlig), og skulle have en afløser. Jeg forelskede mig promte i en handskeskindssag i cognacfarvet. Den kostede dog 2000 kr, og det synes jeg var lige i overkanten, når man tænker på, hvad jeg normalt byder mine tasker.

Så det endte med denne her:

My new purse

Tak for gaven, Lasse og Christina!


På en anden plads - Ryes Plads - var der sat borde ud foran den irske pub, og så var et hold baskiske folkedansere i gang.

Dancers from the Basque country

Musikken var fyrig, festlig og solbagt, og stemningen var rigtig dejlig.

Da jeg kom hjem, fik jeg en gave mere. Mine selv-fremdrevne chiliplanter, som har svinget mellem overvanding og udtørring hele sommeren, havde sat frugter - helt uden jeg har set det!

My plant has grown chilies!

Imponerende, taget den behandling, de har fået, i betragtning. Men sådan er livet - stædigt og frugtbart.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg synes Fredericia er en god handelsby. Vi tager tit derover, når vi skal opleve noget andet end Middelfart.

Anonym sagde ...

Selv tak, Lotte. Håber du er glad for gaven ;)

Jeg foretrækker nu storbyer, selv om jeg ved, at småbyer har meget at byd epå og at de kan være rigtig hyggelige. Måske bor jeg i en mindre by igen engang?

Lizelotte sagde ...

Helle, vi gør det samme - når vi er trætte af Fredericia futter vi til Middelfart - den er så hyggelig :-)

Christina, jeg kan også godt lide store byer - elsker at BESØGE dem. Men bo der - det gider jeg godtnok ikke! Alt for mange mennesker på et sted til min smag.... :-)

Anonym sagde ...

Lotte, så skal du være glad for at du ikke bor i Kina! Pyha. Jeg er selv glad for lille Danmark til tider *Gg* Men København går an.