søndag, august 27, 2006

En ludoman fødes

Lørdag var planen, at Brunos forældre skulle komme en tur ud til Rørbæk Sø Camping og spise frokost sammen med os.

Engang hen på eftermiddagen skulle vi så pakke sammen og køre Campletten i vinterhi hos Brunos bror.

Vejret var rigtig dejligt - vi trak tiden så længe som muligt.
Mens vi sad der og blev lidt småsnalrede i solen af dejlig kold hvidvin, sagde min svigermor, at vi da ku' tage ud og spille banko i aften.

Det gør vi engang imellem.
Det vil sige - hun gør det tit - og engang imellem tager jeg med.

Mest fordi - min svigermor og jeg har det bare sjovt sammen. Vi er et par fnisetøser (gennemsnitsalder: 55 år), og vi kan snakke om alt muligt. Jeg har faktisk ALDRIG været til banko før Ninna tog mig med... og jeg har virkelig fået bekræftet en masse fordomme om, hvem der går til banko. Og jo, det er mest pensionister. Der er også nogen yngre mennesker, ikke mange, men til gengæld er det tit lidt nogen typer.

Hvis du har været til Andespil med firmaets personaleforening, tror du måske, at man kan klare 6-8 plader så let som ingenting. Men nej - til RIGTIG banko går det dælme hurtigt.
Jeg har 4 plader. Det er nok.

Jeg fatter det bare ikke. 3 borde væk sidder en kvinde, som vel er på alder med mig - måske yngre. Hun ligner en, som burde sidde på en altan i Floridas sump og spille banjo. Og hun har bare 8 bankoplader, og har endda overskud til at ryge samtidig.

Min næse ville brænde væk, hvis jeg forsøgte. Hun må være sådan en slags idiot savant. Eller sådan noget.

Min svigermor hjælper mig. Hun dupper min superbingo af for mig (spørg ikke) og forklarer mig, hvad der nu sker. Hun har 4 plader, men så har hun også tid til at hjælpe mig, småsnakke med veninderne, holde øje med hvem der vinder osv osv. Har hende lidt mistænkt for ikke at have flere plader, så jeg ikke behøver at have mindreværdskomplekser.

Jeg mener - jeg er matematisk student, og jeg arbejder med komplekse it-systemer.
Hun er pensioneret syerske/rengøringsassistent/småkagefabriks- produktionsmedarbejder.

Men i går skete det altså. Det allerførste spil for hele pladen.
Pludselig var min plade fuld - og Ninna og jeg råbte BANKO!!!!! i munden på hinanden. (Jeg har jo sagt, at hun hjælper mig).

Jeg var ved at tabe både næse og mund, da jeg fik overrakt 500 kroner! Men da han så sagde "Jeg kommer lige med puljen - den har du jo også vundet" voksede mine øjne vist til dobbelt størrelse. 2.800 kroner mere - fordi jeg fik pladen fuld inden der var råbt 44 numre op.

TRETUSINDETREHUNDREDE KRONER - og jeg, som havde regnet med måske at vinde lidt kaffe eller en pakke koteletter.

Jeg stak fluks min søde svigermor en plovmand - ikke om hun ville ha' den, men hun skulle.
Lidt overskudsdeling skal der da være.

Og sikke et sus at vinde på den måde.
Hehe .... hun kan godt lokke mig med til bankospil i Hampen-hallen igen en anden gang...

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hahaha, jeg har godt nok ALDRIG hørt om banko-ludomaner før! Lizelotte, du åbner mine øjne for nye ting! :D

Anonym sagde ...

Ej, hvor fedt..! du ved vel, at pengene sagtens kan gives til mig *G*

Anonym sagde ...

Det da helt vildt, inden vi får set os om, sidder du og "pokerer" den på nettet ;-)

Nå jo - tillykke med gevinsten :-)

Lizelotte sagde ...

Acq, man skal nok ha' en ny forening - Anonyme Bankoholikere - tænk hvor u-trendy og pinligt at være afhængig af banko... :-)

Christina - jeg kan sagtens bruge pengene selv, ellers tak ;-) du må selv til banko en dag!

Ella, tak ... ja, jeg bliver en spille-haj - smittet af min svigermor ;-)

Anonym sagde ...

Sådan, Lizelotte! Bliv nu ikke alt for snusfornuftig, men brug pengene sjovt!

Anonym sagde ...

Lotte, tror jeg lokker Lasse til at gå til bank sammen med bedste og få ham til at vinde for mig :)

Lizelotte sagde ...

Conny, er det u-snusfornuftigt nok at købe et nyt gulvtæppe for pengene? Jeg har ønsket mig et til under spisebordet LÆNGE - men det bliver altid nedprioriteret for noget vigtigere ;-)

Chris, der er ikke andet for - hvis der er mere held ved Lasse :-)

Anonym sagde ...

Det da for viiiildt! 3000 kr ?!?!?!? Jeg troede kun man kunne vinde et and.

Lizelotte sagde ...

Helle - jeg var også noget rystet!
Puljen har vist engang været oppe omkring 8000, siger svigermor.

Anonym sagde ...

8000 kr??!! Så er jeg smuttet *GG* for pengene kan jeg rejse i to ugers tid i sydpå.

Lizelotte sagde ...

Man skal være rigtig heldig, Christina... ;-)

Anonym sagde ...

.. gulvtæppe ... kunne være u-snusfornuftigt nok, når man har ønsket sig det længe nok :-)
Hvor er det bare vildt at vinde sådan en slat penge - bare lige.

Lizelotte sagde ...

Ja, Conny, jeg var også helt vildt lalleglad over det - faktisk kunne jeg ha' fået banko i næste spil, jeg er ikke sikker på jeg havde opdaget det ... jeg var helt groggy!