torsdag, august 10, 2006

Kaffe

Da jeg var 25, drak jeg kun kaffe af høflighed.

Og når folk sagde - åhh - jeg er kaffetørstig - så anede jeg ikke, hvad de snakkede om.

I dag elsker jeg kaffe. God, sort kaffe, på friskkværnede bønner, brygget af vand, som lige har stået og boblet af og har nået den rette temperatur til at trække de rigtige aromastoffer ud.

Når min kaffe har trukket de foreskrevne 4 minutter, trykker jeg stemplet ned med respekt og forventning, og nyder duften og det fede, cremede kaffeskum, når jeg hælder det i koppen. Jeg drikker det, sip for sip, mens det er rigtig varmt, og nyder den sidste, bitre, grumsede mundfuld fuldt ud.

Og så ta'r jeg den næste kop....
P1010140

12 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg blev så kaffetørstig af at læse dit indlæg, at jeg måtte forlade computeren for at lave mig en kande. Den nyder jeg nu, mens jeg læser videre.

Lizelotte sagde ...

Ja, når man er hooked, er man jo hooked :-)

Anonym sagde ...

Jeg har aldrig rigtig forstået det forhold som mange (især studerende) har til kaffe.
Kaffe siger mig ikke meget. Det kan drikkes, men det kan så mange ting.
Kaffe kan være godt til at komme gennem eksamener, og blev da også brugt flittigt tidligere. Indtil jeg opdagede koffeinpillerne. De kan sluges på no time, og så kan man drikke vand eller sodavand istedet.
Jeg er den der underlige type, som altid bestiller kakao eller juice på cafeerne, mens alle andre sidder og bæller det der brunlige snask i sig :D

strikke_jane sagde ...

Du er vist det man roligt kan kalde en kaffesøster......... :-) Jeg er det også og nu går jeg i køkkenet og fylder kaffe i min stempelkande!

Anonym sagde ...

Jeg må have gang i vores stempelkande - Liselotte serverer det altid, og jeg elsker det - dit indlæg er dråben :-)

Lizelotte sagde ...

holme, da jeg gik i skole, drak jeg altid the ... og cacao... og øl selvfølgelig :-)
Og velkommen her til dig...

Velkommen også til dig, strikke-Jane .... kaffe og strikketøj passer også godt sammen - bare man husker at drikke kaffen inden den blir kold!

Ella, da vi først fik vores stempelkande kom kaffemaskinen i skabet - og nu har vi to ekstra stempelkander, til når vi har gæster... det er jo hverken langsommere eller vanskeligere end alm. kaffe...

Anonym sagde ...

Hmm - det virker bare sådan - altså at det er langsommere og vanskeligere end almindelig kaffe.
Men ellers er jeg 100 % enig med dig i hele beskrivelsen af stemningen omkring kaffe. Jeg laver da også stempelkaffe - den bliver bare forskellig fra gang til gang. Og jeg HADER at gøre kanden ren. Men jeg ELSKER duften af friskkværnet kaffe.
Nu vil jeg tage til Lyngby for at handle tøj og gaver - og ind på en cafe efter en kop kaffe!
God weekend.

Lizelotte sagde ...

Det tager kun få minutter at få vandet i kog i elkedlen. I mellemtiden kværner man lige kaffen i den elektriske kaffekværn, og så er den faktisk lige ved at være der - der er kun tilbage at vente de få minutter, kaffen skal trække ....

Rengøringen består da bare i at skylle kanden... nemt, nemt...

God weekend, Conny, og god shoppetur til Lyngby!

Anonym sagde ...

Altså, uden at det nu skal udvikle sig til husmoderforum, så skal man da have fat i en eller anden - helst plast - ske til at få grumset ned i skraldespanden (der må ikke komme grums i min sarte kloak under køkkenvasken). Så skal man skylle og så skal man tørre. Indimellem skal man så skille stemplet ad for at få det ekstra rent.
(Du kan nok høre, at jeg lige har en kæphest her, som virkelighedens fakta ikke sådan skal ændre på :-) )

Men indtil da har du ret i, at processen er ret let - og velduftende.

Fik købt to bluser til en kinesisk jakke, ældste havde med fra Kina til sin gamle mor.

Lizelotte sagde ...

Conny min kloak har ædt det hele --- i årevis :-)

Og jeg har endnu til gode at være nødt til at skille filtret ad, det går fint med at skylle det.

Kaffemaskiner skal jo også afkalkes osv...

Lommen sagde ...

En tråd om kaffe!? Lige mig - bare lidt noget rod at sidde her og blive kaffefristet sent om aftenen, for SÅ ved jeg godt, hvem der IKKE får sovet i nat... Suk.

Men i dette forum af stempelkaffe-fans må jeg dog indrømme... Ingen stempelkander til mig! Den slags pjat er til (sarte) gæster. Næ, jeg drikker "komfur-espresso" fra min lille caffetiera - og så kommer der varm øko-sødmælk i. Nam!

Det farlige er bare, at der nemt opstår et "blandingsmisbrug": Kaffe og cookies...

!-)

Lizelotte sagde ...

Lomme - er for nylig blevet introduceret til komfur-espresso... UHM ... det bli'r vores næste investering, sådan en...

Cookies ... ja de gode bagt på smør og brun farin, med valnødder og chokoladestykker... savle...