mandag, marts 24, 2008

Tilkald arkæologerne!

Hvis man er arkæolog, tror jeg der er et spændende projekt i vores nye hus!

Især hvis man interesserer sig for udviklingen indenfor stikkontakter.
Her er en lille historisk rundvisning - nogen af de forskelligartede kontakter er rent faktisk i samme rum...

Her er en god, gammel bakelitkontakt. Bruno mener, den må være fra omkring den tid, hvor huset blev bygget ... men mon der var strøm i husene i 1926? Gammel er den ihvertfald!

Den sidder øverst ved trappen ned til kælderen - fin ikke?

P1040554

I stuen finder man en stikkontakt, som vist også er af ældre dato. Det er også brun bakelit. Køn er den ikke - og om den fungerer, ved vi faktisk ikke, for vi har ikke prøvet den.

P1040550

Vi bevæger os lidt frem i tiden. Den her type kontakter kan jeg huske fra 1970'erne. De sad i det hus i Storvorde, hvor jeg voksede op. Dette eksemplar kan findes - umotiveret midt på en væg (hvor der vist har været en dør engang) i stuen.

P1040551

I køkkenet finder vi et eksempel på en fin og nutidig kontakt. Køkkenet er nemlig ret nyt - og der er stikkontakter for hver meter over køkkenbordet - det er SKØNT, og jeg vil huske at trykke ejeren i hånden og takke hende for denne detalje, hvis jeg møder hende en dag - jeg har brokket mig over at der kun er en eneste stikkontakt over mit nuværende køkkenbord, i al den tid jeg har boet her...

P1040552

...et lille kursus i "stikkontakter gennem tiderne". Hvem ved - måske er der nogen, der en dag laver en afhandling. Eller noget.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det kunne være en gennemgang af stikkontakter i vores hus - fra 1876 eller deromkring, så der er er også alt hvad tiden kan byde på - enddog nogle flere end vist hos dig ;) Vi har også flere varianter af dem, der skal trykkes ind ;)

I øvrigt Tillykke med jeres nye hus, hvis jeg ikke har fået det sagt :-)