tirsdag, maj 08, 2007

Cigaretter, whisky og nøgne pi'r

Cigaretter er ikke noget for mig - egentlig heller ikke nøgne pi'r, selvom jeg da ikke har noget imod sådan nogen.

Whisky kan jeg derimod godt lide - en god singlemalt er jo lige noget for en sand livsnyder. Men endnu mere holder jeg af vin. Rødvin, især - men også dessertvine, hvidvine og de mousserende af enhver art.

Igennem efterhånden temmelig mange år har jeg været medlem af Bankdatas vinklub, og derigennem har jeg smagt utroligt mange forskellige og spændende vine. Jeg har også hen ad vejen fået samlet lidt vinviden op, og har fået tunet smagsløgene lidt.

Det har haft den effekt, at jeg køber dyrere vin. Fordi jeg efterhånden kan smage forskel. Og jeg drikker så forholdsvis beherskede mængder - så skal det altså være i orden, det jeg drikker.

Sidst vinklubben havde generalforsamling, kom nogen fra den siddende bestyrelse og spurgte, om det var noget for mig at opstille til bestyrelsen. Det sagde jeg gerne ja til. Jeg ville faktisk også have været lidt fesen, hvis jeg havde sagt nej, for jeg har tidligere klandret dem for sexisme i forhold til deres udvælgelse af emner til bestyrelsen.

Jeg ved godt, at det altid står enhver frit for at stille op. Men det er jo ofte sådan, at bestyrelsen går ud og beder dem, de kan komme i tanker om, stille op. Og når bestyrelsen så består af lutter mænd, ja, så kommer de i tanker om - Mænd.

Denne gang var de dog mærkeligt nok ;-) kommet i tanker om mig.


Da vi konstituerede, valgte jeg at sige, at jeg gerne ville være ansvarlig for indkøb og kontakt til leverandører. Vores hidtidige indkøber har nemlig valgt at overtage efter den afgående kasserer, så han ville gerne stoppe. Det fik jeg lov til, og jeg tror der bliver en del arbejde i det, men det bliver også rigtig spændende.

I det hele taget er det rigtig sjovt. Vi har en lille leverandør, Liber Vin, som bruger os meget aktivt. Når hun får prøveflasker hjem fra et nyt hus, samler hun lidt sammen, og så kommer hun ned til os.

Så smager vi vin - hun lytter til, hvad vi har at sige, og så køber hun ind ud fra vores anbefalinger og reaktioner. Det er rigtig spændende, for det er virkelig revl og krat vi smager, og ikke bare vine, som hun har valgt at tage ind - de er ikke sorterede.

I øvrigt kommer der mange nyhedsbreve og lignende fra leverandører - og vi har også en del flasker stående, som vi skal have prøvesmagt. Det er virkelig sjovt! Jeg har anskaffet mig en kinabog, hvori jeg skriver lidt om alle de vine, vi smager. Jeg tror, den bliver god at have som opslagsværk senere hen - især for mig, som ikke er fantastisk god til at huske navne på vine. I bogen har jeg vinens navn og årgang, nogle stikord, som nærmest er en lille smagsbeskrivelse, og prisen på smagetidspunktet.

En del af mit job som indkøber består også i at lave månedsopslaget på Bankdata. Hver måned slåes en række vine op, som medlemmerne kan bestille. Når alle bestillingerne er inde, skal jeg sørge for, at vinene bliver bestilt hos leverandørerne, ligesom udlevering til medlemmerne også er mit job, når vinen dukker op på Bankdata.

Afregning sker over lønnen - dejlig nemt.

Jeg glæder mig meget til at få gang i kontakterne til vores vinleverandører. Der skal hentes prøveflasker hjem på vine, som ser spændende ud. Til jul skal der købes chokolade og marcipan hos Summerbird, og lækre portvine og årsskiftebobler skal findes frem.

For slet ikke at snakke om, at der skal tilrettelægges en julevinsmagning ... og DET er noget af det bedste...

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvis jeg skulle vælge mellem cigaretter, whisky eller nøgne pi´r. Måske det bliver svært

Lommen sagde ...

Trukket over lønnen, siger du... For sulen da, jeg ville aldrig få en klink udbetalt på den måde... !-)

Lyder bare rigtigt godt med sådan en klub, Lizelotte - og så da især hvis kollegerne er hyggelige! :-)