fredag, maj 11, 2007

En ægte livsnyder

Min svigermor tager ikke livet i små høflige bidder.

Hun smager bedst på det i store mundfulde, som afspejler hendes store appetit på livet. Hun er nysgerrig og ikke spor bange for at prøve noget nyt.

Her for nylig - for ganske få uger siden - har hun fået en PC, og opkobling til internettet. Nu fiser hun rundt og trykker på alle mulige links, og er ikke til at drive i seng om aftenen, fordi der er SÅ mange døre derude, hun lige skal kikke ind ad.

Det er herligt.

Ninna oplever altid en masse. Hun spiller bridge og billiard og går ture med en flok andre, og for nylig var hun med pensionistforeningen i Tyskland på en flerdages tur. Der var de en flok tøser, som købte noget billig vin, som de drak inden de gik ned og spiste - som en flok 8. klasses piger lige inden skolefesten :-)
Hun hjælper en veninde lidt i hendes tøjbod, og så er der jo lige stavgængerne, og dem hun cykler sammen med om sommeren.

Så hun har altid en masse at fortælle. Det er aldrig kedeligt.

Sjældent har jeg set nogen nyde pensionistlivet i så fulde drag, og få så meget ud af det.
Selvfølgelig er der bagsider ved at blive ældre - Ninna har mistet flere søskende og set flere blive gamle og glemsomme. Men hun insisterer stædigt på at bevare fokus på alt det, hun har, og alt det, hun kan.

Og det er egentlig ikke så lidt.

Min svigermor - hun er en ægte livsnyder....

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er du heldig at have hende - og dejligt, at du sætter pris på det. Nyd hende og lad hende "smitte" med sin livsglæde!
Der er så mange, der kun fokuserer på det trælse og negative, og det smitter sørme også ...

Anonym sagde ...

Ligesom min far. Han er nu pensionist, tager til Vesterhavet når det blæser, spiller gratis musik for de gamle rundt omkring, hjælper i en del foreninger. Det er bare så sejt når de gamle viser hvordan livet skal leves. Jeg elsker min far og ser sådan op til ham.

Lizelotte sagde ...

Svit og kontorchef, jeg sætter pris på hende og nyder, at hun er som hun er.

Min egen mor har jeg vist skrevet om tidligere - hun er også en ret frisk og sej dame ... på en helt anden måde. Så jeg har nogle gode senior-rollemodeller...

Tina Olsen sagde ...

Hvor er det livsbekræftende at høre, det vil jo sige at der er håb, for os andre, hvis vi altså gider tage os lidt sammen!!
Du er heldig at have sådan et menneske i dit liv, man fornemmer også hvor meget du beundre hende(og med go grund)

Lizelotte sagde ...

Hej Tina O, velkommen her.
Jo - jeg er en heldig en - af mange grunde :-)

Ella sagde ...

Jeg bliver så glad for at høre om pensionister, der nyder livet - og måske oplever mere nu, end da de var erhvervsaktive :-)

Anonym sagde ...

I er vist en hel familie af livsnydere :-)
Jeg bliver også glad over at høre om gode forhold til svigerforældre. Der er nok af de kedelige historier. Har selv været heldig, selv om de desværre er væk begge to nu. Og jeg tror, at husbonden også er godt nok tilfreds.
Man vælger jo ikke selv sin svigerfamilie - de hører med i pakkeløsningen, om man så må sige.