mandag, oktober 16, 2006

Livsnyderen ude med riven

Haha ... jeg er rigtig ude med riven i dag!

Både her på bloggen, hvor jeg har haft lejlighed til at knurre over to af mine yndlingsaversioner, nemlig alternative fup-behandlere, og intelligent design/kreationisme.

Samt ovre hos Helle, hvor jeg lige havde chancen til at udtrykke min mening om demokrati og royalisme.

Så mangler jeg faktisk kun en af mine kæpheste ... nemlig at få stat og kirke adskilt ... :-)

Men det må godtnok blive en anden dag - jeg har været samfundsomstyrtende nok i dag!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Så du Clement Kontra forleden?
Der hvor han havde vores allesammens retsforkæmper nummer 1: Birthe Rønn Hornbech i studiet?
Det var faktisk rigtig godt.
Der var to ting, der var godt: For det første magtede hun at sætte Clement til vægs, hvilket er de færreste forundt.
For det andet mente hun, at kirke og stat ikke skal adskilles, men at man skal "skelne". Jeg har jo samme holdning som dig, Livssnyder, men blev alligevel eftertænksom ved hendes tilgang. Passer det, at vi får mere religion, hvis vi adskiller stat og kirke? Passer det, at vi bedre kan håndtere religionens skadelige virkninger (fundamentalisme, Intelligent Design, mangel på forholden sig til virkeligheden...) hvis vi nøjes med at skelne og dermed har større indflydelse på religionen i det offentlige rum?

Det er i hvert fald korrekt, at hvis vi adskiller stat og kirke, mister vi en styringsmulighed.

Jeg er altså kommet i tvivl...

Lizelotte sagde ...

Henning, jeg kan godt følge din argumentation. Jeg så desværre ikke udsendelsen.

Men trods alt virker det på mig kunstigt, at en trosretning i den grad "hægtes på" statsmagten. Jeg synes, det er urimeligt, at man påtvinges at betale til en kirke, som man ikke bekender sig til - det være om man er ateist, muslim eller noget tredje.

Og jeg er ikke sikker på, at vi dårligere kan styre f.eks. skolernes undervisning - det er jo en skoleministeriesag og ikke en kirketing. I øvrigt kan jeg da den dag i dag få øje på (for mig at se) yderligtgående præster i folkekirken, som ikke vil vie fraskilte og homoseksuelle - så sanktionsmulighederne er under alle omstændigheder begrænsede.

Jeg synes sammenhængen giver kirken en økonomi og en magt, som den ikke er berettiget til. Eller måske snarere en "blåstempling" over andre trosretninger, som ikke er rimelig.

Aaaaj Henning - nu fik du mig startet op ... det var jo ellers lige det jeg skrev at jeg ikke ville... ;-)

Anonym sagde ...

Men du mener vel heller ikke, at staten skal styre hvem præster skal vie. For det første skal vi ikke med statsmagten forholde os til udøvelsen af en bestemt religion, og for det andet har vi har jo rådhuset til dem, der ikke kan få lov at komme ind i folkekirken.
Næ, det er den spidsfindige påvirkning fra stat til kirke, der er tale om og som vi måske mister med en total adskillelse. Bl.a. det at vi kan sikre religionsundervisning i skolen og ikke "kristendom". Og her har Bertel jo så fuldstændig fejlet!
...
Jeg ender jo nok med alligevel at give dig ret - lad os nu få den adskillelse... ;-)

Lizelotte sagde ...

Jeg mener ihvertfald, at det er forkert, at man som fraskilt,bøsse eller lesbisk er med til at finansiere en kirke, som ikke vil vie en - og JA jeg er enig i, at trosudøvelse ikke er et statsanliggende - og ja - adskillelse er svaret...

Så blev vi enige alligevel ;-)