torsdag, oktober 05, 2006

Smykker i vindueskarmen

Inspireret af min mor, har jeg hen over det seneste halve års tid anskaffet mig flere orkideer.
Ja - en af dem har jeg endda fået af min mor. Den er småblomstret og fin, og helt anderledes end de andre to, jeg har.

Jeg hygger mig med at vande dem på den helt rigtige måde, og sørge for de får orkidegødning en gang hver 4. uge.

De belønner mig med at blomstre - og blomstre - og blomstre....

orkideer 2

orkide 1

Som barn og ganske ung, kan jeg huske at vi rynkede lidt på næsen af orkideer. Dengang var de ikke almindelige som potteplanter. En orkide var en voldsom, voksagtig blomst stukket i oasis, og ofte pyntet på en ikke helt upåfaldende måde. Jeg synes at erindre noget om kunstige dugdråber og andet i samme stil.

Godt, at jeg har lært, at orkideer kan være disse næsten svævende, elegante blomster, som en udstilling af smykker i min vindueskarm.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er de flotte.
Mine er stadig bare flot grønne :-)
Måske jeg sku eksperimentere med noget gødning...

Lizelotte sagde ...

Jeg¨må jo nok indrømme, at de allerede blomstrede, da jeg fik dem. Men der er kommet flere blomster, og knopper til... :-)

Anonym sagde ...

De er bare flotte - tillykke med de grønne fingre :-)

Hey, jeg har en mere på vej i blomst igen :-)

Lene sagde ...

Ja jeg har det lige som du havde, orkideer har aldrig sagt mig noget. De der sygehusorkideer, de er/var afskyelige. Nu har datteren så shinet vores soveværelse op, og i det "koncept" var der også en orkide i mit vindue, og den er faktisk flot. Og dine ser også flotte ud.

Lizelotte sagde ...

Ja, de var gyselige, ikke Lene... :-)

Ella, det med de grønne fingre, det er noget, der er kommet. Jeg har tidligere været kendt for at kunne slå det meste ihjel ;-)

Lene sagde ...

nå så er der håb forude for mig.Og dog, i mine gener er gen for manglende korttidshukommelse ad åre, så selvom jeg skulle få grønne fingre, så ville jeg nok bare glemme blomsterne ;-)

Anonym sagde ...

De er rigtig flotte dine orkidéer :-)