søndag, december 10, 2006

Livsnyderen kammer over i jul

I går fik vi lavet havregrynskonfekt - det er noget nær en hellig tradition i husstanden.
Min mormor lavede havregrynskonfekt efter samme opskrift, da jeg var barn, og op gennem min opvækst lavede min mor det af flere kilo havregryn hver december.

Jeg elskede det - og det gør jeg stadig. Faktisk vil jeg den dag i dag hellere have en havregrynskugle end marcipankonfekt. Mine unger elsker det også, og det er jo en herlig undskyldning for at producere en god portion her til jul.

P1010816

Der bliver fortalt historier, når vi laver havregrynskonfekt - de samme hvert år. Hvis ikke jeg fortæller dem af mig selv, spørger ungerne: hvordan var det nu, mor?

Der er historien om dengang, jeg var omkring 4 år gammel og fik tildelt en "pølse", som jeg skulle lave konfekt af. Det kom der vist omkring 2 stykker konfekt ud af, og en ordentlig mavepine.

Der er historien om dengang - en jul, mens mine forældre boede i Harridslev udenfor Randers - hvor jeg har været omkring samme alder, og alene hjemme med mine 3 ældre søskende. Der var gummidyrskamp (gummidyr var en slags viskelæderfigurer, som mine søskende samlede på - og kastede med), og efterfølgende var der forhindringsløb rundt i huset. Og så blev der smidt himmelspjæt med lillesøster, ned i mors og fars senge. Men ak, det var ikke en rigtig dobbeltseng, men derimod to sammenskubbede enkeltsenge, og lillesøster ramte midten af sengen, og fik luften slået ud. Da den kom tilbage, høl jeg som en stukken gris, og de ældre søskende fik den geniale ide at fodre mig med havregrynskonfekt. Det har garanteret virket.

P1010817

Der er historien om dengang moster Conny ikke kunne få sukkeret til at hænge på kuglerne til at begynde med. Så fandt hun ud af, at hvis hun slikkede i håndfladerne...

Jeg skal også altid fortælle om, hvordan vi legede "Tarzan ruller pebernødder", når vi lavede pebernødder eller havregrynskugler. Det gik i sin enkelhed ud på, at vi sagde "Tarzan ruller pebernødder" med barsk stemme, mens vi masede hænderne sammen om den sagesløse klump. Resultatet grinede vi så af - en deform pebernød eller konfektkugle... jaja... der skulle ikke meget til...

P1010818

Det er altid en hyggestund, og resultatet bliver som regel lige som det plejer - godt.

Her kommer opskriften.

Havregrynskonfekt

500 g blød margarine
1 kg havregryn
200 g kakao
800 g sukker
12 spsk stærk kaffe
8 tsk mandelessens

De bløde dele blandes, og margarine i tynde skiver, mandelessens og kaffe æltes i.
Det samles til en nogenlunde ensartet masse (tilsæt om nødvendigt lidt mere kaffe).

Rul massen til pølser, som skæres op og rulles i kugler.
Tril dem i kokosmel, perlesukker eller alm. sukker.
Lad stå køligt et døgns tid og put i dåser.

Opbevares helst køligt - men ikke i køleskab.

P1010821

3 kommentarer:

Lene sagde ...

smager de af kaffe Lizelotte? Jeg har ikke lavet havregrynskonfekt i årevis. Til gengæld laver vi pebermynteslik.

Lizelotte sagde ...

Det smager ikke så meget af kaffe, at børnene ikke kan lide dem. De smager mest af kakao og havregryn.

Pebermynteslik har Bodil engang lavet i skolen og plaget om at vi skulle lave siden :-) Det er dog aldrig blevet til noget. Den slags I laver, er det med flormelis og pebermynteessens?

Lene sagde ...

ja og i nogle år lavede vi dem ikke, men børnene vil ha dem. så sidste år fik vi produceret en masse og de blev også spist.