fredag, december 15, 2006

Små oplevelser har også ret!

En udsovet livsnyder melder sig nu på banen! De nye piller, Bodil får mod smerterne, viser sig at være ganske effektive - dejligt!

Men det er ikke meget, jeg kommer ud i disse dage - så man må tage oplevelserne, hvor de melder sig. I går var "DAGENS CLOU", at jeg fik lov at køre på apoteket efter medicin til Bodil. Det var nu heller ikke så ringe.

P1010836

Apoteket, jeg plejer at bruge, ligger ved Axeltorv i Fredericia. Der er mange smukke, gamle bygninger der omkring. Axelhus, som ses ovenfor, er en af dem. Velholdt og køn er den.
På Axeltorv er der onsdag og lørdag formiddag grønttorv. Resten af ugen er det en parkeringsplads i smukke omgivelser.

Axeltorv apotek er meget gammelt. Indvendig ses det ikke så meget - der er et smukt stukloft, som dog skæmmes af, at man har valgt en belysningsløsning, som indebærer masser af halogenspots og stålwirer, som disse sidder på. Ikke kønt.
Men det gamle skilt er smukt!

P1010833

Også når man forlader pladsen Axeltorv, er der statelige bygninger. Man bliver mindet om, at Fredericia er en gammel, agtværdig by. Og skønt byen i mange år har haft et uretfærdigt ry for at være en beskidt og kedelig industriby, er den i disse år ved at kaste dette image af sig.

P1010835

Efter 15½ år i byen, føler jeg mig vældig hjemme her. Fredericia er blevet min by.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er tyderligt at det er en gammel købstad.
Jeg kommer fra Køge og kunne sagtens føle mig hjemme med det samme -Køge har også et meget lignende apotek på et meget lignende torv

Lizelotte sagde ...

Carina, jeg har aldrig været i Køge - men ville overveje at tage tid til at tjekke bymidten ud, hvis jeg end dag kom forbi!

Jeg kommer fra Aalborg-området, og det er jo en hel anden type by. Men jeg er blevet rigtig glad for min fæstningsby!

Anonym sagde ...

Køge er en lille købstad så hvor meget der er bymidte og hvor meget der er resten af byen kan diskuteres ;-)
Jeg har også været i Fredericia en del gange da pigernes oldemor på min mands side boede der da hun levede og det er en noget størrer by, men alligevel med samme fornemmelse.
Køge fik ny blolægning for nogen år siden og der fadt man rester af de gamle byporte. Kommer du til byen så skal du næste prøve at stikke hovedet ind i nogen af alle de gårde som ligger på vestergade, brogade og nørregade. Ned ad Nyportstræde ligger kirken men kort før er biblioteket en del af det er faktisk danmarks ælste daterede hus, et hyggeligt lille og meget skævt hus.
Men det er sjovt når først man har tilbragt en del år i en købstad så føler man sig uværligt hjemme i andre købstæder fordi de ligner hinanden så meget ligesom gadenavnene gør.
Tænk at man stadig efter snart ti år væk fra byen stadig er lige lokalpatriotisk ;-)

Anonym sagde ...

Hov-hov Lizelotte. Du har da været i Køge. Det er jo derfra Tøserunden starter - men meget sightseeing bliver det selvfølgelig ikke til, når vi lægger turen forbi. Ikke i midtbyen, i al fald.

Lizelotte sagde ...

Ups - Helle, du har ret, jeg havde glemt at det var Køge. Men jeg kan godt huske området, hvor vi startede fra, det var jo pænt og hyggeligt....

Carina, jeg kan godt genkende det med det lokalpatriotiske - jeg svømmer altid hen, når jeg er ovre på Liselottes hjemmeside, og hun har reportager fra Aalborg - der er en by, jeg altid vil ha' en blød plet i hjertet for...